Sökning: "printed teaching materials"
Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden printed teaching materials.
1. Lärares erfarenheter av heldigitala läromedel : Arbetsprocesser i den dynamiska klassrumskontexten
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : Fully digital educational materials, collaborative Digital Textbooks (cDTB), are common in the Swedish educational materials market. This study examines, from the teachers' point of view, the advantages and challenges of cDTB, and the decision-making process of teachers regarding the selection of educational materials was analysed. LÄS MER
2. Att räkna med datorn : En fokusgruppstudie om elevers upplevelse av digitala läroböcker i matematikundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för matematik och datavetenskap (from 2013)Sammanfattning : Elevers inflytande på matematikundervisningen är önskvärd men föga undersökt. Syftet med examensarbetet var således att undersöka elevers upplevelse av att ha digitala läroböcker i matematikundervisningen. Undersökningen genomfördes med hjälp av fokusgruppsintervjuer med elever på gymnasiet. LÄS MER
3. Mänskliga rättigheter i samhällskunskap : En innehållsanalys av mänskliga rättigheter i läromedel
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : The purpose of this study is to investigate how the theme of human rights is portrayed in printed teaching materials written for the high school courses social studies 1a1 and 1b respectively. A total of three series from two publishers are analysed, which are the Kompass series, the Liber series, and the Arena series, where each series contains a course 1a1 and 1b. LÄS MER
4. I vilken utsträckning stöttar läromedel elevers utveckling av förmågor? : En kvalitativ och kvantitativ jämförelse av digitala och traditionella läromedel i engelskämnet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Studiens syfte var att belysa i vilken omfattning förmågorna skriva, tala och lyssna fokuseras i fyra olika engelskläromedel för årskurs 3. I en kvalitativ metod innehållande kvantitativa överväganden granskades och analyserades de digitala läromedlen Happy year 3, Engelska 1-3, och de tryckta läromedlen Learn English och What’s up. LÄS MER
5. Synliggörandet av mångfalden i läromedel : En kvantitativ och kvalitativ läromedelsstudie om mångfald i ämnet svenska
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Syftet med denna studie är att få kunskap om hur tryckta läromedel i ämnet svenska genom text framställer mångfald och hur läromedlen förhåller sig i relation till Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet, i fortsättningen förkortad Lgr22. Studien undersöker hur olika aspekter av mångfald (högtider, språk, länder) explicit synliggörs i texter i tre läromedel. LÄS MER