Sökning: "produktförpackning"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet produktförpackning.

  1. 1. Hållbarhet, färg & form : En grafisk profilguide för visuell kommunikation av hållbarhet

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetik

    Författare :Sarianna Olsson; Nellie Fredholm; [2022]
    Nyckelord :visual communication; graphic design; brand identity; graphic charter; graphic profile; research through design; concept development; sustainability; visual message; focus group; survey; product packaging; visuell kommunikation; grafisk design; företagsidentitet; grafisk profil; forskning genom design; konceptutveckling; hållbarhet; visuellt meddelande; fokusgrupp; internetenkät; produktförpackning;

    Sammanfattning : Uppmärksamhet på miljön och att uppnå ett mer hållbart sätt att leva har ökat bland allmänheten och företag under flera år. Denna artikel har som ändamål att undersöka hur ett företag kan förmedla sina värderingar om hållbarhet inte bara genom ord och texter utan också genom grafisk design och visuell kommunikation. LÄS MER

  2. 2. Stability testing of all-trans-retinol in an experimental cosmetic formulation and in methanol and methanol containing butylhydroxytoluene (BHT) using reversed-phase HPLC

    Master-uppsats, KTH/Kemi

    Författare :Ena Iglebaek Herceglija; [2021]
    Nyckelord :retinol; vitamin A; stability; antioxidant; cosmetic formulation; retinol; vitamin A; stabilitetstestning; antioxidant; kosmetika;

    Sammanfattning : All-trans-retinol (vitamin A) används ofta som en aktiv ingrediens i kosmetiska produkter på grund av dess kliniskt validerade anti-age-egenskaper. Däremot är användningen av all-trans-retinol i kosmetiska formuleringar begränsad till följd av den kemiska stabiliteten av all-trans-retinol som påverkas av värme, syre, ljus och syror. LÄS MER

  3. 3. Vad vet vi som konsumenter egentligen om probiotika? – En enkätstudie om probiotiska livsmedel och konsumenters medvetenhet.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

    Författare :Emil Gustafsschöld; Fabian Ruff; [2019-08-14]
    Nyckelord :Hälsopromotion; Hälsopåståenden; Konsumtion; Marknadsföring; Probiotika;

    Sammanfattning : Trots ett ökande intresse och aktuell forskning kring probiotiska livsmedels hälsoeffekter, får de inte marknadsföras med hälsofördelar då det inte finns tillräcklig vetenskaplig grund. Ny litteratur om probiotika skrivs som är mer eller mindre vetenskaplig och informationen om probiotika som konsumenter möts av från media blir allt större. LÄS MER

  4. 4. Skydda förpackningen - En uppsats om förpackningsutstyrselskyddet inom varumärkesrätten och marknadsrätten

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :My Byström; [2017]
    Nyckelord :civilrätt; EU-rätt; immaterialrätt; marknadsrätt; vilseledande efterbildning; varumärkesrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Through research in legal acts, legislative history, judgments, and doctrine this paper presents the requirements protection for product trough trademark laws and through the Swedish Marketing Act. The thesis also raises the matter of the complication of legal force which might arise from the new possibility of petitioning for another product packaging to be banned from the market and action for damages with regards to trademark legislation and Swedish Marketing Act in the same trial. LÄS MER

  5. 5. Choklad : En kvalitativ studie om chokladförpackningens påverkan av smakupplevelsen

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Emma Bogren; Josefine Jensen; [2014]
    Nyckelord :Smakupplevelse; mjölkchoklad; sinnen; sinnesmarknadsföring; förväntningar; stimuli;

    Sammanfattning : Problemformulering:Hur påverkar stimuli från produktförpackningen och chokladens utformning konsumenternas smakupplevelse? Syfte:Syftet med detta examensarbete är att förstå hur konsumenternas sinnesintryck påverkar deras smakupplevelse av mjölkchoklad med hjälp av stimuli från förpackningen och utformningen på chokladen. Metod:Denna studie bygger på en kvalitativ undersökning där vi har pendlat mellan empiri och teori genom att använda abduktion som forskningsansats. LÄS MER