Sökning: "professionella i samtal med barn"

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden professionella i samtal med barn.

  1. 1. Betydelsen av språket för barnet i förskolans kartläggningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Emma Hansen; Tina Bengtsson; [2023]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; Diskursanalys; Extra anpassningar; Förskola; Kartläggning.;

    Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidrag Kartläggning av lärmiljön är det första steget att förhålla sig till när det framkommer svårigheter för ett barn i förskolan. Kartläggningen ligger sedan till grund för insättning av extra anpassningar och upprättning av en eventuell handlingsplan. LÄS MER

  2. 2. Minnen av Mortalitet : ett minnesarbete med lågutbildade kvinnor

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Genusvetenskap

    Författare :Lisa Hassellund Hvittensten; [2021]
    Nyckelord :lågutbildade kvinnor; äldre; livslängd; minnesarbete; temporalitet; respektabilitet; skevhet;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen är resultatet av ett minnesarbete som gjordes med fyra svenska kvinnor, alla i en ålder över 74 år. Syftet var att förstå mer om varför lågutbildade kvinnor har kortare livslängd än grupper med högre utbildning. LÄS MER

  3. 3. Alla barns och elevers rätt till en tillgänglig lärmiljö : En studie i specialpedagogens möjligheter till utveckling av lärmiljöer genom handledning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Christel Henborg-Andersson; Elisabeth Duvborn; [2021]
    Nyckelord :Accessibility; Accessible learning environment; Collaboration; Inclusion; Participation; Sociocultural perspective; Supervision; Delaktighet; Handledning; Inkludering; Samarbete; Sociokulturellt perspektiv; Tillgänglighet; Tillgänglig lärmiljö;

    Sammanfattning : Bakgrunden till denna studie är en vision om att kunna göra skillnad för alla barn i skolan när det handlar om en tillgänglig lärmiljö. Speciellt i de lägre skolåren sker övergångar varje år från förskola till förskoleklass och till sist in i årskurs ett. LÄS MER

  4. 4. Att möta utsatta barn : Berättelser från professionella inom socialtjänsten om vad som är viktigt i bemötande och samtal med barn

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Emelie Erdman; Emelie Olsson; [2021]
    Nyckelord :Barn; barnsamtal; bemötande; socialtjänsten;

    Sammanfattning : Denna studies föreliggande syfte har varit att få en ökad förståelse för hur professionella inom socialtjänsten bemöter och samtalar med barn. Studiens metodologiska utgångspunkt har utgjorts av en kvalitativ ansats följt av ett hermeneutistiskt och fenomenologiskt synsätt. LÄS MER

  5. 5. Trygga famen och Skojiga clownen : En vetenskaplig essä om förskollärares strategier och känslor i relationsskapande till förskolebarn

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Maja Nystedt; [2021]
    Nyckelord :practical knowledge; preschool; preschool teacher; relationships in preschool; child-educator relationship; care; emotions; praktisk kunskap; förskola; förskollärare; relationer i förskolan; barn-pedagogrelation; omsorg; känslor;

    Sammanfattning : Den här essän startar i en berättelse som gestaltar min egen upplevelse som förskollärareunder en lämningsmorgon på förskolan. I berättelsen beskriver jag hur mina relationer tillbarnen sätts på prov i lämningssituationen. LÄS MER