Sökning: "prov kommunikation"

Visar resultat 16 - 20 av 121 uppsatser innehållade orden prov kommunikation.

  1. 16. Handstilens relevans : Bör handstilen bedömas i nationella prov i årskurs 3?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emelie Lindbäck; Erika Björkkvist; [2021]
    Nyckelord :handwriting; handstil; F-3; nationella prov; bedömning; läsbarhet;

    Sammanfattning : Syftet med denna empiriskt kvalitativa studie är att undersöka elevers förmåga att skriva enkla texter med läslig handstil, huruvida detta har förändrats över tid och om det är relevant att bedöma läslig handstil i de nationella proven i årskurs 3. Undersökningen fokuserar på att jämföra 40 elevtexter från Skolverkets nationella prov i ämnet svenska i årskurs 3 från 2011 och 2018. LÄS MER

  2. 17. Elevers känslor och tankar om provsituationer i matematik : Att visa sina kunskaper

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Malin Carlsson; Åsa Elvelind; [2021]
    Nyckelord :bedömning; begriplighet; hanterbarhet; meningsfullhet; matematikångest; provångest;

    Sammanfattning : Svenska elever känner ofta oro och ångest i samband med prov- och bedömningssituationer i ämnet matematik. Syftet med denna studie är att berika och skapa kunskap om vad flickor och pojkar i årskurs 9 känner vid provsituationer och bedömningssituationer i ämnet matematik. LÄS MER

  3. 18. KUNSKAPSKRAV I DEN SVENSKA SKOLAN : En kritisk diksursnanalys baserad på övergripande mål och riktlinjer för utbildningen i grundskolan Lgr11

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lena Löfgren; [2021]
    Nyckelord :Kunskapskrav; betyg; prov;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att synliggöra och diskutera de föreställningar som råder kring kunskapskrav, betyg och prov ur läroplanens textavsnitt Kunskapskrav för högstadiet och vilka konsekvenser olika tolkningar från betygsättande högstadielärare kan innebära och hur användningen av kunskapskrav, betyg och prov påverkar eleven. Studien är kvalitativ och är skriven utifrån diskursanalys som ser språket som en konstruktion och det som studeras är hur olika begrepp eller diskurser är konstruerade. LÄS MER

  4. 19. Dyslexi : Vägar för att nå kunskapskraven i svenska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Maria From; Elvira Johansson; [2021]
    Nyckelord :Icke-konfessionell; läroplan; läroplansteori; formulering; transformering; realisering;

    Sammanfattning :  Syftet med studien är att undersöka hur lärare, speciallärare och specialpedagoger arbetar i ämnet svenska med elever som har diagnosen dyslexi. Den teorin som arbetet grundar sig på är The Simple View of Reading, The Simple View of Writing och specialpedagogiska perspektiv vilka förklarar svårigheterna med diagnosen dyslexi samt vad eleverna behöver hjälp med. LÄS MER

  5. 20. Marknadsföra känslan : En undersökning om visuell attraktion vid marknadsföring för unga

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetik

    Författare :Marco Ivicic; Carl Daag; [2020]
    Nyckelord :Marketing; Distribution; Recruitment film; Ventilation; Context; Emotion; Marknadsföring; Distribution; Rekryteringsfilm; Ventilation; Kontext; Känsla;

    Sammanfattning : Marknadsföringens grund är spridning av information. Upplysning sker genom distribution till riktad intressegrupp som konsumerar marknadsföringens budskap. Marknadsföringen slår igenom om åskådaren köper budskapets känsla. Upplevelse av känslan utgår ifrån innehållets kontext som tilltalar individen emotionellt. LÄS MER