Sökning: "psykisk ohälsa barns utveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade orden psykisk ohälsa barns utveckling.

  1. 1. När ett barn far illa: vård av ett barn som utsatts för våld eller neglekt : en icke-systematisk litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Liv Engelkes; Ellen Tollsten; [2024]
    Nyckelord :Approach; Child abuse; Management; Person Centered Care; Barn som far illa; Förhållningssätt; Hantering; Personcentrerad vård;

    Sammanfattning : Bakgrund   Barnmisshandel strider mot både svensk lagstiftning och mot Barnkonventionen. Trots detta far barn illa i Sverige än idag, med konsekvenser som fysisk och psykisk ohälsa samt utebliven utveckling. Om situationen inte upptäcks innebär det ett direkt hot mot barnets hälsa och liv. LÄS MER

  2. 2. Att leva med en förälder med psykisk sjukdom : En litteraturöversikt

    Magister-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för vårdvetenskap

    Författare :Mohamed Nour; [2023]
    Nyckelord :Child; Child of impaired parents; Experience; Mental illness; Mental disorder; Barn; Barn till föräldrar med funktionsnedsättning; Erfarenhet; Psykisk ohälsa; Psykisk sjukdom;

    Sammanfattning : Bakgrund: Psykiatriska sjukdomar och tillstånd påverkar miljontals människor världen över och flera av de drabbade är föräldrar. Många föräldrar drabbade av psykisk sjukdom kan ta hand om ett barn, medan andra kan göra situationen värre för barnet. LÄS MER

  3. 3. “För ett och ett halvt år sedan gick jag in i väggen men det är ganska normalt när man har ett barn med särskilda behov” : En kvalitativ studie om samhällsstödet för vårdnadshavare till barn med LSS-insatser i relation till ekonomi och mående

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Amanda Eyob; Romejsa Abubeker; [2023]
    Nyckelord :Guardian; Intellectual disability; Disability; Autism; LSS; Support; Vårdnadshavare; Intellektuell funktionsnedsättning; Funktionsnedsättning; Autism; LSS; Stöd;

    Sammanfattning : Bakgrund: Att vara vårdnadshavare till ett barn med intellektuell funktionsnedsättning - och/eller autism kan vara ett krävande arbete. I många fall handlar det om att ansvara för barn med omfattande omvårdnadsbehov som vida överstiger det normala både vad gäller barnets intellektuella utveckling och barnets förmåga till sociala interaktioner. LÄS MER

  4. 4. Barns resiliens och copingstrategier vid en uppväxt med föräldrar med substansbrukssyndrom : En kvalitativ studie utifrån ett retrospektivt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Maja Höglund; Annelie Jartelius; [2023]
    Nyckelord :Resilience; coping strategies; children; upbringing; substance use disorder; parents; Resiliens; copingstrategier; barn; uppväxt; missbruk; föräldrar;

    Sammanfattning : Att som barn växa upp med föräldrar med ett substansbrukssyndrom kan innebära en ökad risk att få psykosociala och emotionella problem, jämfört med barn som inte vuxit upp med substansbrukande föräldrar. Syftet med vår studie är att med hjälp av retrospektiva berättelser från självbiografier, författade av personer som växt upp med minst en förälder med substansbrukssyndrom, få en ökad kunskap om hur barn som vuxit upp med minst en förälder med substansbrukssyndrom har hanterat sin situation och lyckas skapa en tillfredsställande psykosocial utveckling i relation till resiliens och copingstrategier. LÄS MER

  5. 5. Att möta barn med trauma : en studie om pedagogernas uppfattningar av deras uppdrag med fokus på barn med trauma

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Madeleine Bäckstedt; Madelaine Berg; [2023]
    Nyckelord :Trauma; Inkludering; Relationellt pedagogiskt perspektiv; Traumamedveten omsorg TMO ; Uppdrag;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur pedagoger kan inkludera barn med trauma och vilken kompetens förskolorna besitter för att kunna hjälpa och stödja dessa barn. Därtill undersöks pedagogers uppfattningar av sitt uppdrag gällande inkluderande arbete med fokus på barn med trauma. LÄS MER