Sökning: "qualitative text analysis political party"

Visar resultat 1 - 5 av 50 uppsatser innehållade orden qualitative text analysis political party.

  1. 1. Allsidig eller ställningstagande? : En kvalitativ textanalys av läromedlensbeskrivningar av riksdagspartierna

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Simon Lövqvist Enbratt; [2024]
    Nyckelord :politiska partier; läromedel; läromedelsanalys; värdegrund; samhällskunskap; ämnesdidaktik;

    Sammanfattning : The aim of this study is to examine how learning materials tied to the social studies subject (“samhällskunskap”) portray Sweden's parliamentary parties. The purpose of the examination is to identify key differences and similarities between the way the parties are portrayed, aswell as to identify whether the same political party is portrayed differently in different learning materials. LÄS MER

  2. 2. “MEN VI SKILJER JU OSS ÅT” En kvalitativ textanalys av polariserande retorik i Sveriges riksdag

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Ellen Johansson; [2023-06-29]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This essay studies how Swedish MPs used polarizing rhetoric in four public policy debates in 2014 and 2018. The aim was to investigate whether and how polarizing rhetoric has been used in the Swedish Parliament and how polarizing rhetoric has changed over a four-year period. LÄS MER

  3. 3. Politisk kommunikation på Instagram ur ett visuellt perspektiv : Hur används personifierade budskap på Instagram med en fallstudie på Ulf Kristersson

    L2-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Olle Wester; Henrik Weilander; Alicia Brasch Flodén; [2023]
    Nyckelord :Political communication; Instagram; personification; Ulf Kristersson; Moderaterna.; Politisk kommunikation; Instagram; personifiering; Ulf Kristersson; Moderaterna.;

    Sammanfattning : Studien ämnar att utröna vilka semiotiska verktyg som används för att konstruera en bild av UlfKristersson på hans Instagramsida samt hur budskap blir personifierade. Detta görs genom en kvalitativ textanalys i form av en visuell textanalys. LÄS MER

  4. 4. Partiledare och deras Instagramkonton : En innehållsanalys av gestaltningen av de tre ledande partiledare på deras offentliga instagramkonton inför valet 2022

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Anna Sjölin; Filip Andersson; [2023]
    Nyckelord :Instagram; partiledare; gestaltning; propaganda; sociala medier; information.;

    Sammanfattning : Social media is in this modern time a big part of politicians life and work. Information and communication is shared in an interactive way between politics and the Swedish people. This analysis will examine the three largest party leaders in Sweden at their official Instagram. LÄS MER

  5. 5. Influencerjournalistik, Bu eller Bä? : En kvalitativ textanalys av Margaux Dietz Youtubeserie Partitempen

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Hanna Kilhage; Kristin Ogarp; [2023]
    Nyckelord :Communication; Journalistic ideals; Framing theory; Influencer; Journalism; Margaux Dietz; Partitempen; Qualitative text analysis; Kommunikation; Journalistiska ideal; Gestaltningsteorin; Influencer; Journalistik; Margaux Dietz; Partitempen; Kvalitativ textanalys;

    Sammanfattning : Denna studien undersöker om influencern Margaux Dietz följer de journalistiska idealen sanning, objektivitet och noggrannhet samt huruvida hon gestaltar sina intervjuobjekt likvärdigt i säsong 2 av Youtubeserien Partitempen där hon intervjuar Sveriges partiledare. Som influencer har Dietz varken juridiskt ansvar eller någon publicist som kvalitetsgranskar hennes innehåll vilket kan resultera i att subjektiva budskap och felaktig information sprids. LÄS MER