Sökning: "relation mellan säljare och köpare"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden relation mellan säljare och köpare.

  1. 1. Moralist eller konsument? En netnografisk narrativ studie kring hur personer med erfarenhet av att köpa sex problematiserar och rättfärdigar handlingarna på ett svenskt diskussionsforum

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Nina Artfors; Agnetha Andersson; [2023-11-03]
    Nyckelord :socialt arbete; köpa av sexuella tjänster; narrativ; stigmatisering; dominerande samhällsdiskurser; rättfärdigande;

    Sammanfattning : Sverige var det första landet som fattade beslut om att det skulle vara olagligt att köpa sex men lagligt att sälja sex. Syftet var att minimera sårbarheten för de sårbara prostituerade, samt förebygga de negativa konsekvenserna som sexhandeln bidrar till genom att kunna ge köpare straffrättsliga påföljder. LÄS MER

  2. 2. Fastighetsmäklares värdering : En studie om beteendekonomiska faktorers påverkan vid värderingar av privatbostäder

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Emina Suljanovic; Moa Strid; [2022]
    Nyckelord :valuation; realtor; bias; customer influence; pricing; impartiality; värdering; fastighetsmäklare; bias; kundinflytande; prissättning; opartiskhet;

    Sammanfattning : Det huvudsakliga syftet är att förstå hur fastighetsmäklare resonerar vid värderingar av privatbostäder. För att kunna undersöka detta har det varit nödvändigt att förstå hur en fastighetsmäklares värderingsprocess går till samt hur de ser och bedömer värdepåverkande faktorer vid värdering av privatbostäder. LÄS MER

  3. 3. Det digitala informationsflödets påverkan på relationen mellan kunden och säljaren

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Max Börjesson; Johan Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Relationship; Information search; Digitization; Customer relationship management; Relation; Informationssökning; Digitalisering; Kundrelationshantering;

    Sammanfattning : En omfattande transformering av marknadsmiljön har bidragit till funderingar och frågor gällande om kundrelationshantering är tillräckligt utvecklat för att hänga med i digitaliseringens framfart och lever upp till dagens konsumentförväntningar. Den litteratur som finns påvisar trots allt en hög grad av misslyckande relaterat till implementering av kundrelationshantering. LÄS MER

  4. 4. Kriminalisering av köp av sexuell tjänst - Den svenska modellen och dess gränser

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Matilda Persson; [2020]
    Nyckelord :Straffrätt; Prostitution; Sexköp; Dubbel straffbarhet; Law and Political Science;

    Sammanfattning : År 1999 kriminaliserade Sverige köp men inte försäljning av sexuell tjänst som första land i världen. Uppsatsen syftar till att förklara motiven bakom förbudet, utvärdera motivens uppfyllande genom kriminaliseringen och analysera kravet på dubbel straffbarhet i relation till motiven. LÄS MER

  5. 5. Att leka tre är inte alltid lätt : En kvalitativ studie om mellanhandens roll vid bevarande av engagemang när individen i relationen frekvent byts ut.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Gabriella Höglund; Elisabeth Sahlén; [2020]
    Nyckelord :Engagemang; affärsrelationer; mellanhandens roll; trepartsförhållande; social interaktion; värdeskapande aktiviteter.;

    Sammanfattning : Forskning har på senare år förskjutits från ett dyadiskt fokus till att försöka fånga dynamiken i bredare nätverk. Trepartsförhållanden, en relation som består av tre parter har därför blivit aktuellt inom forskningen. LÄS MER