Sökning: "religionsvetenskap jämförelse"

Visar resultat 1 - 5 av 43 uppsatser innehållade orden religionsvetenskap jämförelse.

  1. 1. Vad formar en pastor? : En intervjustudie av fem nyblivna pastorer inom Equmeniakyrkan om sin pastorsutbildning på Teologiska Högskolan Stockholm

    Kandidat-uppsats, Enskilda Högskolan Stockholm/Avdelningen för religionsvetenskap och teologi

    Författare :Emanuel Bratt; [2023]
    Nyckelord :Theological Education; Ministerial Education and Training; Uniting Church in Sweden; Stockholm School of Theology; Holistic formation; Athens-Berlin; Professional Education and Training; Teologisk utbildning; Pastorsutbildning; Equmeniakyrkan; Teologiska Högskolan Stockholm; Holistisk formation; Aten-Berlin; Prästutbildning; Professionsutbildning;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker pastorsutbildning och formation genom att intervjua fem nyblivna pastorer inom Equmeniakyrkan om deras upplevelse av vad pastorsutbildningen på THS bidragit till för att formas och förberedas som pastorer. Studien som är kvalitativ och abduktiv relaterar teoretiskt till Benjamin Blooms kognitiva, affektiva och psykomotoriska lärandedomäner som översätts till pastoral kontext för jämförelse av vad utbildningen bidragit till, samt till David Kelseys Aten-Berlin-begrepp för att jämföra pastorernas utbildningsideal med pastorsutbildningens utbildningsform. LÄS MER

  2. 2. Är Guds rike här nu igen? : En jämförelse mellan Jesus undervisning och hans judiska tradition angående Guds rike som närvarande.

    Kandidat-uppsats, Enskilda Högskolan Stockholm/Avdelningen för religionsvetenskap och teologi

    Författare :Viktor Berméus; [2023]
    Nyckelord :Guds rike; Exegetik; Nya testamentet; Andra templets judendom; Jesus; Wright; Dunn; Meier; Theissen; Merz; Bibeln; ἡ βασιλεία τοῦ θεοῦ; Himmelriket; Pseudoepigrafer; Apokryfer; Judas av Galileen; Esséerna; Josefus; Judarnas historia; Exorcism; ;

    Sammanfattning : This essay is about how five different exegetical researchers view the historical Jesus teaching about the kingdom of God as present and the possibility for it to be in continuity with his jewish tradition and contemporary context. Jesus announces that the kingdom of God is present and that this present reality is revealed through the miraculous deeds of Jesus. LÄS MER

  3. 3. Josefus i relation till Assumptio Mosis : en jämförande undersökning

    Kandidat-uppsats, Enskilda Högskolan Stockholm/Avdelningen för religionsvetenskap och teologi

    Författare :Peter Mänder; [2020]
    Nyckelord :biblical studies; exegetics; comparison; intertextuality; pseudepigrapha; Assumption of Moses; Testament of Moses; Josephus; Antiquities of the Jews; The Wars of the Jews; The Jewish War; Judean War; bibelvetenskap; exegetik; jämförelse; intertextualitet; pseudepigraf; Mose himmelsfärd; Mose testamente; Josefus; Judiska fornminnen; Det judiska kriget; Assumptio Mosis; Antiquitates Judaicae; Bellum Judaicum;

    Sammanfattning : This essay is based on trying to understand the relationship that exists between Josephus’ writings and the pseudepigraph Assumptio Mosis. Although the comparisons made between the texts in this essay are not enough to give a definite answer, none of the examples exclude that Josephus may have used Assumptio Mosis as a primary source. LÄS MER

  4. 4. ”Om många tror på olika väsen, såsom änglar som vill en gott, varför är många emot religion då?” : Religionsdidaktiska lärdomar kring informellt lärande i undervisningen genom gymnasieelevers egna berättelser om övernaturliga upplevelser.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Religionsvetenskap

    Författare :Emilia Tsumakova; [2020]
    Nyckelord :Religionsdidaktik; Övernaturlig; Andlig; Narrativ; Tematisk undervisning; Informellt lärande.;

    Sammanfattning : Studien undersöker informella lärmiljöers betydelse genom att en gymnasieklass med 16 deltagande elever får möta tre narrativ kring övernaturliga fenomen, och sedan delge en egen upplevd eller hörd berättelse. Eleverna tilldelas ett verktyg för att ställa frågor kring existentiell kontext, och dessa frågor jämförs sedan för att undersöka lärmiljöernas betydelse. LÄS MER

  5. 5. Lärares planering av Religionskunskap 1 : Utmaningar och svårigheter i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Religionsvetenskap

    Författare :Linda Kohlin; [2019]
    Nyckelord :Religionskunskap; religionslärare; kristendom i skolan; kursplan; planering;

    Sammanfattning : Denna uppsats ämnar söka svar på två frågeställningar, nämligen: Hur planerar lärare sin undervisning i religionskunskap 1 för att hinna med alla punkter i det centrala innehållet för kursens angivna tid, samt hur kan kristendomens status i Religionskunskap 1 bemötas. De metoder som används i uppsatsen är dels en intervjumetod med två ämneslärare i gymnasieskolan i religionskunskap 1 men även en litteraturstudie. LÄS MER