Sökning: "retorik identifikation"

Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade orden retorik identifikation.

  1. 1. Reklam som hörs - En kvalitativ studie av influencer marketing i podcasts

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Filippa Olin; Zaza Lindau; [2023]
    Nyckelord :Influencer marketing; podcast; retorik; ethos; logos; pathos; storytelling; identifikation; Social Sciences;

    Sammanfattning : I dagens globala mediesamhälle har digitala medier fått en allt större betydelse för individer, organisationer och samhället i stort. I takt med detta har förväntningarna på företags digitala närvaro ökat, vilket i sin tur har inneburit en större efterfrågan på nya marknadsföringsverktyg. LÄS MER

  2. 2. Lugn, bara lugn : En visuell Analys av “Om krisen eller kriget kommer”

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Tove Swartling-Eriksson; [2023]
    Nyckelord :visuell kommunikation; visuell retorik; visuell analys; identifikation; representation; myndighetsinformation; statlig information; information; riskkommunikation; Om krisen eller kriget kommer; krisberedskap; känslor; lugn; oro;

    Sammanfattning : Den här studien i visuell kommunikation analyserar MSB’s broschyr “Om krisen eller kriget kommer” som 2018 skickades ut till 4,9 miljoner svenska hushåll. Den använder visuell analys med fokus på komposition och visuell retorik med inriktning på Burkes identifikationsteori för att besvara frågorna “Hur kan vi se på hur bilder används för att förmedla lugn och oro i broschyren ‘Om krisen eller kriget kommer’?” och “Hur och till vilket syfte använder bilderna i broschyren ‘Om krisen eller kriget kommer’ sig av identifikation som en retorisk strategi?”. LÄS MER

  3. 3. Mellan assimilering och minoritetsstatus : Retorisk identifikation i sverigefinsk aktivism

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Avdelningen för retorik

    Författare :Ahl Amalia; [2023]
    Nyckelord :Retorik; Identifikation; Kenneth Burke; Retorisk närläsning; Aktivism; Sverigefinsk; Minoritet; Skolstrejk;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Att vara brandman : En analys av hur brandmän skapar, befäster och utvecklar yrkesidentitet genom social interaktion

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Emmy Johansson; [2022]
    Nyckelord :Rhetoric; identification; doxa; topos; rhetorical ethnographic method; professional identity; firefighters; Retorik; identifikation; doxa; topos; retorisk etnografisk metod; yrkesidentitet; brandmän;

    Sammanfattning : The aim of this study is to perform a rhetorical analysis of how a professional identity is constructed through deliberation. The object of study is firefighters, as they have a strong sense of community. LÄS MER

  5. 5. Bankers "impression management" i hållbarhetsredovisningen. Hur etos, patos och logos används för att förmedla en hållbar företagsbild

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :Elisabet Hansson; [2022]
    Nyckelord :Sustainability reporting; banking sector; impression management; rhetorical analysis; fintech; Hållbarhetsredovisning; banksektorn; impression management; retorisk analys; fintech;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur traditionella banker och fintech-banker använder retorik som ett inslag av ’impression management’ i sin hållbarhetsredovisning – för att presentera en hållbar företagsbild. Vidare ska studien undersöka skillnader mellan bankerna. LÄS MER