Sökning: "rubriker i media"

Visar resultat 1 - 5 av 51 uppsatser innehållade orden rubriker i media.

  1. 1. De rubricerade våldtäktsmyterna och det dolda ansvaret : En feministisk kritisk diskursanalys om konstruktionen av ansvar och skuld i svenska nyhetsrubriker om mäns sexuella våld mot kvinnor

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Eva-Lena Niklasson; Johanna Hedlund; [2024]
    Nyckelord :Rape myths; men s violence against women; critical discourse analysis; news media; sexual violence; Våldtäktsmyter; mäns våld mot kvinnor; kritisk diskursanalys; nyhetsmedia; sexuellt våld;

    Sammanfattning : Studien utforskar hur svenska nyhetsmediers rubriksättning medverkar till mediediskursen om mäns våld mot kvinnor. Genom feministisk kritisk diskursanalys undersöks hur rubrikers struktur konstruerar ansvar och skuld genom våldtäktsmyter och språkliga funktioner. LÄS MER

  2. 2. Hur framställs gärningspersoner beroende på kön? : En kritisk diskursanalys av hur svensk dags- och kvällspress porträtterar gärningspersoner utifrån ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för socialt arbete

    Författare :Ida Larsson; Elin Persson; [2023]
    Nyckelord :gender theory; feminists’ theory; critical discourse analysis; Aftonbladet; Expressen; Svenska Dagbladet; Dagens Nyheter; genusteori; feministisk teori; kritisk diskursanalys; Aftonbladet; Expressen; Svenska Dagbladet; Dagens Nyheter;

    Sammanfattning : Utifrån kritisk diskursanalys som metod och tillvägagångssätt har denna studie analyserat hur de rikstäckande nyhetstidningarna Aftonbladet, Expressen, Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter porträtterar och beskriver kvinnan respektive mannen som gärningsperson med genusperspektivet som utgångspunkt. Studien har genomförts genom en jämförande analys av nyhetsartiklar utifrån två kända rättsfall, mordet i Arboga med Johanna Möller och Mohammad Rajabi samt styckmordet i Karlskrona med Anatoliy Pettersson och Leonard Höglind som gärningspersoner. LÄS MER

  3. 3. LVU-kampanjen i svensk och arabisk nyhetsmedia : En kritisk diskursanalys av kampanjen avseende svenska socialtjänstens omhändertagande av muslimska barn i svensk och arabisk nyhetsmedia.

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Socialt arbete

    Författare :Orgina Chabo; Regina Franzén; [2023]
    Nyckelord :Social work; critical discourse analysis; Swedish news media; Arabic news media; Socialt arbete; kritisk diskursanalys; svensk nyhetsmedia; arabisk nyhetsmedia;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka genom en kritisk diskursanalys påståendet avseende att den svenska socialtjänsten omhändertar muslimska barn. 26 nyhetsartiklar har valts ut där 10 är från Expressen och Aftonbladet och 16 nyhetsartiklar från Al Jazeera, BBC Arabic, TRT Arabi, Al-Sharq, International Union Of Muslim Scholars, Al-Quds Al-Arabi och Arabi21. LÄS MER

  4. 4. Med en enkel tulipan.. : En kvalitativ studie om hur blommor värderas och konsumeras, samt hur det kan tillämpas i visuell kommunikation.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Sandra Andersson; Julia Nordmark; [2023]
    Nyckelord :consumption; qualitative interview; visual communication; branding; habitus; flowers; konsumtion; kvalitativ intervju; visuell kommunikation; varumärke; habitus; blommor;

    Sammanfattning : Studien ska undersöka unga kvinnors värderingar, samt varför denna grupp konsumerar blommor, för  att bidra med fördjupad kunskap om hur konsumtionsmönster påverkas av sociologiska aspekter, för att belysa den inverkan det kan ha på visuell kommunikation. Genom en kvalitativ intervjustudie ämnar författarna få insikt i unga kvinnors synsätt kring blomsterkonsumtion, och den empiriska datan ska användas i syfte att exemplifiera hur blomsterbutiker kan tilltala unga kvinnor genom visuell kommunikation. LÄS MER

  5. 5. När det brinner i 60% av landet : En kvalitativ gestaltningsanlays av svenska nyhetstidningars gestaltning av Norrland i digitala nyhetsrubriker

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Ester Marklund; Miranda Widdgård; [2022]
    Nyckelord :Norrland; digital news headlines; Internal orientalism; Media logic; framing analysis; Norrland; Digitala nyhetsrubriker; Internal orientalism; Medielogik; Getaltningsanalys.;

    Sammanfattning : Sverige består av tre landsdelar: Norrland, Svealand och Götaland. Med färre invånare är Norrland ändå märkbart större till ytan och utgör ca 60% av landet. Trots den stora ytan används Norrland kontinuerligt som samlingsbegrepp för händelser inom landsdelen. LÄS MER