Sökning: "samer i läroböcker"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden samer i läroböcker.

  1. 1. De bortglömda urfolken : En kritisk diskursanalys om samernas och den nordamerikanska ursprungsbefolkningens framställning i svenska historieläroböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/HLK, Ämnesforskning

    Författare :Ida Swärd; [2020]
    Nyckelord :samer; indianer; nordamerikanska ursprungsbefolkningen; läroboksgranskning; kritisk diskursanlays; Homi Bhabha; vi och dem ;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur samerna respektive den nordamerikanska ursprungsbefolkningen framställs i samtida historieläroböcker för gymnasiets senare historiekurser. Det som undersökts är hur de två ursprungsfolkens historia och kulturmöten framställs i relation till vad som står i Gy11:s läroplan. LÄS MER

  2. 2. Synliga eller osynliga? : En kvalitativ textanalys om hur Sveriges nationella minoritetsgrupper framställs i läroböcker för SO-ämnena

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Johanna Huuhka; Lina Kreku; [2020]
    Nyckelord :Sveriges nationella minoritetsgrupper; samer; judar; tornedalingar; sverigefinnar; romer; läroböcker; andrafiering; följemeningar;

    Sammanfattning : Den här studien har haft som syfte att genom en undersökning belysa och beskriva hur Sveriges fem nationella minoritetsgrupper framställs i historia-, religions-, geografi- och samhällskunskapsböcker. Tidigare forskning inom fältet har konstaterat att fakta om Sveriges nationella minoritetsgrupper i läroböcker till stora delar är bristfällig och bygger delvis på schablonartade stereotyper. LÄS MER

  3. 3. Den koloniala erfarenheten i svenska och danska läroböcker: Tysthet eller imperium, rasism eller vänner : En kvalitativ läromedelsanalys med utgångspunkt i hermeneutiken och den komparativa metoden

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Historia; Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Marcus Malmstedt; [2019]
    Nyckelord :History; textbook; Denmark; Sweden; culture; colonialism; Historia; läroböcker; Danmark; Sverige; kolonialism; kulturarv; koloniala arvet; Historiekanon; Samer; Inuiter; Sápmi; lappmarkerna; Grönland;

    Sammanfattning : The purpose ofthis study is to examine how Sweden and Denmark explain their colonial experience in textbooks. A comparison will be made between Sweden’s colonization of Sápmi and treatment of Samer, and Denmark’s colonization of Greenland and treatment of Innuits. LÄS MER

  4. 4. Samernas särprägel : En narrativ analys av samerna i läromedel för årskurserna 4-6 i samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jesper Zilén; [2019]
    Nyckelord :Samer; läroböcker; årskurs 4-6; narrativ analys;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Beskrivningen av samer i svenska läromedel : En läromedelsanalys med exempel hämtade från 1930-, 1960- och 2010-talet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Jill Cederström Pala; [2018]
    Nyckelord :samer; lappar; SO-läromedel; minoriteter; läroböcker; ursprungsfolk.;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att genom en kvalitativ textanalys undersöka på vilket sätt samer beskrivits i So-läromedel för årskurs 1–6 och hur styrdokument återspeglas i beskrivningen över tid, samt hur det förändrats. Studien har utförts med stöd av ett läromedelsanalytiskt och ett läroplansteoretiskt perspektiv där sju läroböcker för skolans So-ämnen undersökts. LÄS MER