Sökning: "samspel pedagogik observation"

Visar resultat 16 - 20 av 49 uppsatser innehållade orden samspel pedagogik observation.

  1. 16. Se, Höra, Känna, Göra : En aktionsforskningsstudie om rytmförståelse i samverkan med språk och kropp

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Emma Roos Lindberg; [2017]
    Nyckelord :Music; pedagogy; learning; rhythm; sheet music; rhythm notes; understanding; language; body; body percussion; musik; pedagogik; lärande; rytm; noter; rytmnoter; förståelse; språk; kropp; body percussion;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att ta reda på hur arbetssätt och övningar kopplade till språk och kropp kan bidra till förståelse och känsla för noterad rytm hos elever i årskurs 4 till 6, plus hur eleverna reflekterar över sin förståelse. Undersökningen har ett aktionsforskande angreppssätt och görs ur ett elevperspektiv. LÄS MER

  2. 17. Skapande verksamhet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jenny El Mansi; [2016]
    Nyckelord :dialog; lärande; pedagogisk miljö; Reggio Emilia; samspel; skapande; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka skapande verksamhet i några Reggio Emilia-inspirerade förskolor. Mina frågeställningar är: •Vilken är förskollärarnas syn på barnens lärande i den skapande verksamheten?•Hur använder förskollärarna den skapande verksamheten i ett lärande och språkutvecklande syfte? •Vad betyder den fysiska miljön i en skapande verksamhet?Datainsamlingsmetoderna är kvalitativ intervju och deltagande observation. LÄS MER

  3. 18. Barnlitteraturen i förskolan : Hur används den för att främjaspråkutvecklingen?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Anna Hidekrans; [2016]
    Nyckelord :Barnlitteratur; Förskola; Språkutveckling; Språkmiljö; Samspel;

    Sammanfattning : Inledning: Att barn får utveckla sitt språk är viktigt. Det finns många möjligheter att arbeta utifrånbarnlitteratur i förskolan för att främja barns språkutveckling. LÄS MER

  4. 19. Pedagogiskt drama som verktyg för socialt samspel och harmoni i barngrupper

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Therese Palmgren; [2016]
    Nyckelord :Drama; pedagogik; socialt samspel; harmoni; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om ifall man med hjälp av pedagogiskt drama kan främja socialt samspel och harmoni i en barngrupp. För att kunna nå syftet skildras en observation av dramaaktiviteter år 2014 som följs upp år 2016 med kvalitativa intervjuer med tre stycken pedagoger på förskoleavdelningen ”Smultronet”, där man arbetar flitigt med pedagogiskt drama. LÄS MER

  5. 20. ”Vi ska resa till planeten Druw” : en kvalitativ studie om rollek iförskolan.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Hassan Ashraf; Ida Karlsson; Alexandra Regnér; [2016]
    Nyckelord :Rollek; förskollärare; observation och intervju;

    Sammanfattning : BakgrundDet finns olika sorters lek och rollek är en av dem. Rolleken kan förekomma i förskolansverksamhet eller hemma hos barnet. Under rolleken utvecklar barnen lekkunskaper så somturtagande, sociala samspel och kommunikation. Lekrollen kan delas upp i olika kategoriersom är fiktiva respektive verklighetsbaserade. LÄS MER