Sökning: "samspel pedagogik observation"

Visar resultat 11 - 15 av 49 uppsatser innehållade orden samspel pedagogik observation.

  1. 11. Vill du vara med på våran lek? : En kvalitativ studie om flerspråkiga barns sociala samspel i den fria leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Diana Murad; Wendy Torres Taquechel; [2019]
    Nyckelord :flerspråkiga barns samspel; pedagog; lek; utomhusmiljö; observation- och intervjustudie;

    Sammanfattning : Uppsatsen handlar om flerspråkiga barns sociala samspel. Ett intresse för att skriva om det här ämnet beror till stor del på att talet om “den flerspråkiga förskolan” kommit till uttryck under de senaste 10 åren, vilket syftar på förskolor där majoriteten av barnen har ett annat modersmål än svenska. LÄS MER

  2. 12. Tyst Kunskap : En kvalitativ studie om hur tyst kunskap tas tillvara på inom detaljhandeln

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Kani Korshed Lejon; Ludvig Millqvist; [2019]
    Nyckelord :tacit knowledge; situated learning; legitimate peripheral participation; tyst kunskap; situerat lärande; legitimt perifert deltagande;

    Sammanfattning : In a society where knowledge is more and more valuable, every moment that knowledge can be shared between colleagues is of great importance. According to our earlier personal experiences, we thought that organizations prioritised explicit knowledge and not tacit knowledge. LÄS MER

  3. 13. ”Varför väljde du att jag skulle göra sånt här?” : En studie av möjliggörandet av barns inflytande och delaktighet i den skapande verksamheten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Josefin Jansson; [2018]
    Nyckelord :skapande; inflytande; delaktighet; samspel; förskoleverksamhet;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka om och i så fall hur skapande aktiviteter bidrar till barns delaktighet och inflytande. Genom systematiska observationer har jag fått ta del av hur man arbetar med skapande på en förskolas olika avdelningar. LÄS MER

  4. 14. Musikskapande barn : En observationsstudie om barns musikaliska skapande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Klara Brandell; [2018]
    Nyckelord :förskola; barn; musik; skapande; kreativitet;

    Sammanfattning : Denna studie har haft till syfte att undersöka hur barn skapar och tar sig an musik i förskolan. Huvudfokus har legat på barnen och deras initiativ men jag har även observerat pedagoger eftersom de är en del av den miljö och kontext som barnen befinner sig i. LÄS MER

  5. 15. Kompo - Ett brädspel som verktyg för att komponera musik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Christoffer Modig; [2017]
    Nyckelord :Pedagogiskt läromedel; Musikteori; Brädspel sällskapsspel; Komposition; Samarbete; Musikpedagogik; Utbildningsvetenskap Board game; Collaboration; Composition; Educational tool; Music Theory; Music Education; Educational Science; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : During my education in music and pedagogy I have composed music, and through that developed my knowledge in ear, music theory and composition. During my composing processes I have sometimes stopped composing due to different obstacles. LÄS MER