Sökning: "samverkan skola socialtjänst"

Visar resultat 16 - 20 av 117 uppsatser innehållade orden samverkan skola socialtjänst.

  1. 16. "Det ser bra ut på pappret, men funkar inte i praktiken" : En kvalitativ studie om samverkan kring barn och unga med NPF

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Emmy Jakobsson; Frida Karlsson; [2022]
    Nyckelord :barriers; child and youth psychiatry; collaboration; conditions; cooperate; neurodevelopmental disorders; school; social services; barn- och ungdomspsykiatrin; förutsättningar; hinder; neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; samverkan; skola; socialtjänst;

    Sammanfattning : Diagnostiseringen av neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) har ökat de senaste åren. Samtidigt visar forskning att barn och unga med NPF löper större risk att drabbas av psykisk ohälsa och utsatthet i samhället. LÄS MER

  2. 17. Kritiska faser i samverkan : En studie om logiker, spänningar och vakuum i institutioners samverkan kring skolgång för placerade barn och unga

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Annika Davén; [2022]
    Nyckelord :collaboration; placement in out-of-home-care; schooling; institutional logics; institutional void; samverkan; placerade barn och unga; skolgång; institutionella logiker; institutionella vakuum;

    Sammanfattning : The aim of this study is to contribute to an understanding of the need for collaboration in creating education plans and school placements for children and youth placed in out-of-home care. By interviewing nine representatives from social services, the municipal education department and primary and secondary schools, this study addresses tensions that arise in school planning in the critical phases for this target group: prior to placement in out-of-home-care and upon return home. LÄS MER

  3. 18. Det kommunala aktivitetsansvaret (KAA), hela kommunens ansvar : En kvalitativ studie om hur olika kommuner arbetar för att få tillbaka ungdomar till studier eller arbete

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Uppsala universitet Samverkan (UU Samverkan)

    Författare :Karl Björkegren; Lotti Carlgren; [2022]
    Nyckelord :KAA; Relationship skills; collaboration; organization; ‘Negotiated Order’; Det kommunala aktivitetsansvaret KAA ; Relationskompetens; samverkan; organisation; ‘Förhandlad ordning’;

    Sammanfattning : Ambitionen med denna studie har varit bidra med ny kunskap över hur olika kommuner organiserar sitt arbete med Kommunernas aktivitetsansvar (KAA), hur verksamheterna utformas samt vilka faktorer som får betydelse för utformningen. Syftet har även varit att beskriva vilka framgångsfaktorer och utmaningar yrkesverksamma kan identifiera i sitt arbete med ungdomen och hur den relationsskapande processen ser ut. LÄS MER

  4. 19. "Myndigheter som jobbar tillsammans kan ju uppnå saker bättre genom att samverka än om alla kör sitt eget race" : En kvalitativ studie om hur socialtjänsten och skolan samverkar gällande elever med problematisk skolgång

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Marzia Haydari; Emelie Larrson; [2022]
    Nyckelord :collaboration; Samverkan; kollaboration; socialtjänst; elevhälsa; skola;

    Sammanfattning : The aim with this study was to develop a greater understanding of how the collaboration process between school and social services takes place with the purpose to enable the students chances for a good education, as well as a better understanding regarding how each participant sees the collaboration. To study this a qualitative method has been used when we interviewed four workers from the schools “elevhälsa” and four professionelles from the social services. LÄS MER

  5. 20. Vem gör vad och för vem? : En kvalitativ studie om samverkan mellan skola och socialtjänst, kring barn som far illa eller riskerar att fara illa.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Emelie Roos; Jolin Skogfält; [2022]
    Nyckelord :school; social services; cooperation; children who are harmed; interorganizational perspective; skola; socialtjänst; samverkan; barn som far illa; interorganisatoriskt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka vilka hinder och framgångsfaktorer yrkesverksamma inom skola och socialtjänst upplevde i samverkan med varandra kring barn som far illa eller riskerar fara illa, samt vad som gör att dessa faktorer upprätthålls. En kvalitativ innehållsanalys har använts för att analysera insamlad empiri från semistrukturerade kvalitativa intervjuer, med tre yrkesverksamma inom socialtjänst och två yrkesverksamma inom skola. LÄS MER