Sökning: "samverkan teacher agency"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden samverkan teacher agency.
1. Verksamhetsintegrerad grundlärarutbildning, ett verktyg för skolutveckling? : Rektorers föreställningar om en utbildning då studenter är anställda och studerar
Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : Skolor i Sverige ska kontinuerligt arbeta med skolutveckling. Enligt Skolverket är rektor ytterst ansvarig för att leda skolutvecklingsarbetet på respektive skolenhet. LÄS MER
2. Förskolans demokratiuppdrag i samverkan mellan förskola och hem : Möjliggörande och begränsande villkor för teacher agency
Magister-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärandeSammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om de mekanismer som ligger till grund för förskolepersonalens val och agerande, så kallad teacher agency, i relation till förskolans demokratiuppdrag i samverkan mellan förskola och hem. I studien interagerar ett ekologiskt perspektiv på teacher agency med latent innehållsanalys av fokusgruppsintervjuer. LÄS MER
3. Fritidspedagogen och läraren : En studie av samverkan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärandeSammanfattning : This study is about the teacher’s cooperation with the recreational pedagoguein the classroom and it ́s basically based on interviews made at the Orionschool situated in one of Stockholms northern suburbs. The theories usedin this study are Moira Von wrights “the intersubjective turn” and Uire Bronfenbrenners “Ecology of the human development”and Norbert Elias “The established and the outsiders”. LÄS MER
4. Samverkan mellan förskola och socialtjänst gällande orosanmälan : En studie om vilka erfarenheter förskollärare, förskolechef, specialpedagog och socialsekreterare har av att samarbeta
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Syftet med min studie är att bidra med kunskap kring hur man kan samverka mellan förskola och socialtjänst gällande barn som far illa. Min studie är utförd med kvalitativa intervjuer med verksam personal inom förskoleverksamheten och socialtjänsten. LÄS MER
5. Samverkan - ett givande och tagande
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SocialhögskolanSammanfattning : Abstract Authors: Marit Bjorgen Gulbrandsen and Hanna Andersson Title: Collaboration – giving and taking (translated title) Supervisor: Hilma Holm Assessor: Håkan Jönson Research shows that only about half of the cases where teachers suspect that a child is abused or neglected are reported to the Social Welfare Agencies. The purpose of this study was to illuminate School personnel and Child Protective Agencies staff opinions on how they cooperate around maltreated children. LÄS MER