Sökning: "samverkan teacher agency"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden samverkan teacher agency.

  1. 1. Verksamhetsintegrerad grundlärarutbildning, ett verktyg för skolutveckling? : Rektorers föreställningar om en utbildning då studenter är anställda och studerar

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Helena Mörk; [2019]
    Nyckelord :school development; school improvement; school leadership; student outcomes; principal; principar leadership; work-integrated education; skolutveckling; skolförbättring; rektor; rektors ledarskap; undervisning; resultat; verksamhetsintegrerad utbildning; arbetsintegrerad utbildning;

    Sammanfattning : Skolor i Sverige ska kontinuerligt arbeta med skolutveckling. Enligt Skolverket är rektor ytterst ansvarig för att leda skolutvecklingsarbetet på respektive skolenhet. LÄS MER

  2. 2. Förskolans demokratiuppdrag i samverkan mellan förskola och hem : Möjliggörande och begränsande villkor för teacher agency

    Magister-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Emelie Johansson; [2018]
    Nyckelord :approach; democracy; democratic education; collaboration; preschool; preschool-home; teaching; teacher agency; aktörskap; demokrati; demokratiuppdrag; förskola; förskola-hem; samverkan teacher agency; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om de mekanismer som ligger till grund för förskolepersonalens val och agerande, så kallad teacher agency, i relation till förskolans demokratiuppdrag i samverkan mellan förskola och hem. I studien interagerar ett ekologiskt perspektiv på teacher agency med latent innehållsanalys av fokusgruppsintervjuer. LÄS MER

  3. 3. Fritidspedagogen och läraren : En studie av samverkan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Bergersen Christian; [2014]
    Nyckelord :ecreational pedagogues; teachers; cooperation; development work; education;

    Sammanfattning : This study is about the teacher’s cooperation with the recreational pedagoguein the classroom and it ́s basically based on interviews made at the Orionschool situated in one of Stockholms northern suburbs. The theories usedin this study are Moira Von wrights “the intersubjective turn” and Uire Bronfenbrenners “Ecology of the human development”and Norbert Elias “The established and the outsiders”. LÄS MER

  4. 4. Samverkan mellan förskola och socialtjänst gällande orosanmälan : En studie om vilka erfarenheter förskollärare, förskolechef, specialpedagog och socialsekreterare har av att samarbeta

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Saga Karnestål; [2013]
    Nyckelord :Child neglect; interplay; feedback and compulsory reporting; Omsorgssvikt; samverkan; återkoppling och anmälningsskyldighet;

    Sammanfattning : Syftet med min studie är att bidra med kunskap kring hur man kan samverka mellan förskola och socialtjänst gällande barn som far illa. Min studie är utförd med kvalitativa intervjuer med verksam personal inom förskoleverksamheten och socialtjänsten. LÄS MER

  5. 5. Samverkan - ett givande och tagande

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Hanna Andersson; Marit Gulbrandsen; [2009]
    Nyckelord :child protective agency; school; mandatory reporting; child abuse and neglect; cooperation; collaboration; Social Sciences;

    Sammanfattning : Abstract Authors: Marit Bjorgen Gulbrandsen and Hanna Andersson Title: Collaboration – giving and taking (translated title) Supervisor: Hilma Holm Assessor: Håkan Jönson Research shows that only about half of the cases where teachers suspect that a child is abused or neglected are reported to the Social Welfare Agencies. The purpose of this study was to illuminate School personnel and Child Protective Agencies staff opinions on how they cooperate around maltreated children. LÄS MER