Sökning: "second language studies"

Visar resultat 11 - 15 av 381 uppsatser innehållade orden second language studies.

  1. 11. Språkutvecklande arbetssätt i SO-undervisning ur ett andraspråksperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Sibel Khorshid; [2023]
    Nyckelord :andraspråkselev; flerspråkighet; modersmål; modersmålsundervisning; samhällsorienterande ämnen; sociokulturellt perspektiv; studiehandledning; stöttning; transspråkande;

    Sammanfattning : Andraspråkselever ökar avsevärt i det svenska samhället och inte minst i de svenska skolorna. Ökning av andraspråkselever kan ställa skolor, men framförallt lärare för stora utmaningar eftersom det krävs resurser och flera metoder för att kunna främja deras lärande. LÄS MER

  2. 12. Transspråkande och flerspråkighet i klassrummen : En kvalitativ studie kring fem gymnasielärares upplevelser av transspråkandets utmaningar och möjligheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Akram Sabah; [2023]
    Nyckelord :Multilingualism; translanguaging; Swedish as a second language; second language learning; opportunities; challenges; Flerspråkighet; transspråkande; svenska som andraspråk; andraspråksinlärning; möjligheter; utmaningar;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att undersöka lärarupplevelser kring transspråkande inom svenskt skolsammanhang. För att besvara syftet ställdes tre frågor som bidrog med en omfattande resultat baserade på lärarupplevelser. LÄS MER

  3. 13. Use of phrasal verbs among Swedish secondary school students : Do patterns and amount of phrasal verb usage correlate with the level of engagement in Extramural English activities?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Edith Olson; [2023]
    Nyckelord :phrasal verbs; extramural English; extramural activities; second language acquisition; constructional approach; Swedish learner corpus research; frasverb; extramural engelska; extramurala aktiviteter; andraspråksinlärning; konstruktionsmässigt tillvägagångssätt; svensk elevkorpus forskning;

    Sammanfattning : Extramural English (EE) activities are activities in English that students spend time on outside of school. Previous studies have often concluded that EE activities have a positive effect on students’ English proficiency. The phrasal verb is a language feature which often causes problems for learners of English as a second language. LÄS MER

  4. 14. Burning Hijabs and Breaking Frames : A qualitative content analysis on Swedish daily newspapers framing of the Iranian protest

    Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Hager Hussein; [2023]
    Nyckelord :Framing theory; Protest paradigm; Discourse analysis; Social constructivism; Iran; Authoritarian regime; Protest;

    Sammanfattning : For studies of social movements, media is the most crucial aspect when it comes to understanding the movement. And for a civil society choosing to protest under an authoritarian regime, the media is more than crucial, it is key. LÄS MER

  5. 15. The effectiveness of using English language film in vocabulary teaching for primary school students especially for those with dyslexia : Effektiviteten av att använda engelskspråkig film i ordförrådsundervisning för lågstadieelever med dyslexi  (Svenska)

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Emily Andersson; [2023]
    Nyckelord :Dyslexia; English as a Second Language; English Language Learners; Films; Reading Difficulties; Vocabulary;

    Sammanfattning : This study investigates the advantages and disadvantages of using English film as an educational tool to increase ESL (English as a Second Language) classroom vocabulary acquisition. In particular what are the effects on English Language Learners (ELL) with dyslexia or reading difficulties, when using films as a tool within English Education. LÄS MER