Sökning: "självförtroende Social sciences"
Visar resultat 1 - 5 av 53 uppsatser innehållade orden självförtroende Social sciences.
1. Den könade och osynliggjorda funktionsnedsättningen. Strategier och upplevelser hos kvinnor med sent diagnostiserad ADHD.
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SociologiSammanfattning : Denna C-uppsats inom sociologi, skriven vid Lunds universitet, rör erfarenheter av sen diagnos av ADHD hos vuxna kvinnor. Socialstyrelsen och tidigare forskning påtalar vikten av att upptäcka flickors ADHD tidigt i livet för att motverka negativa konsekvenser som flickor och kvinnor annars har en tendens att råka ut för. LÄS MER
2. Varför sjunger du? En kvalitativ studie om målsättning och drivkraft hos elever med funktionsvariationer
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : Studien ”Varför sjunger du? - En kvalitativ studie om målsättning och drivkraft hos elever med funktionsvariationer” är en kvalitativ intervjustudie där målet är att utforska elever med funktionsvariationer och deras motivation till att utvecklas inom sång och musik. Varför sjunger de och hur jobbar deras pedagoger med att ta reda på elevernas mål och även nå sina egna undervisningsmål? Eleverna i studien är mellan 20 och 25 år gamla och går eller har gått en eftergymnasial utbildning med musik-, bild-, och teaterinriktning för personer med kognitiva och intellektuella funktionsvarianter. LÄS MER
3. Ung Vegan - hur en normbrytande livsstil påverkar identitet och välmående
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Veganism has become a more common life choice among adolescents today. As this life choice goes against the prevailing societal norm, vegans are subjected to discrimination. LÄS MER
4. Sångens effekt på stamning: En kvalitativ studie om sången som redskap till bättre talflyt och större självförtroende
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : Because I have stuttered for the most part of my life, I want to find out why it is that I don’t stutter when I sing. The purpose of the study is to find out if there is something within singing technique that can be applied to the common speech. LÄS MER
5. Användning av Cognitive Orientation to Daily Occupational Performance för barn med Developmental Coordination Disorder
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektivSammanfattning : Bakgrund: Developmental Coordination Disorder [DCD] är en motorisk funktionsnedsättning som påverkar förmågan att utföra vardagliga aktiviteter, vilket kan leda till aktivitetsbegränsningar och delaktighetsinskränkningar. Cognitive Orientation to Daily Occupational Performance [CO-OP] är en arbetsterapeutisk, uppgiftsorienterad intervention med fokus på kognitiva strategier för ett förbättrat aktivitetsutförande. LÄS MER