Sökning: "social media rekrytering"

Visar resultat 11 - 15 av 50 uppsatser innehållade orden social media rekrytering.

  1. 11. Videointervjuers påverkan vid urval i rekryteringsprocessen : En kvalitativ studie utförd i kommunala verksamheter

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Karin Larsson; Camilla Löf; [2021]
    Nyckelord :Non-verbal communication; video interviews; recruitment process; search process; municipal departments; recruiters; Icke-verbal kommunikation; videointervjuer; rekryteringsprocess; sökprocess; kommunal verksamhet; rekryterare;

    Sammanfattning : Rekryterare inom kommunala verksamheter har tidigare använt sig av fysiska anställningsintervjuer vid rekrytering, men har på grund av covid-19 pandemin ersatt dessa med videointervjuer. Enligt tidigare forskning begränsas den icke-verbala kommunikationen i samband med videointervjuer vilket riskerar att påverka rekryterarens uppfattning och omdöme av kandidaten. LÄS MER

  2. 12. Manliga män & mindre manliga kvinnor : representationer av kvinnor och män i militära förbands sociala medier

    M1-uppsats, Försvarshögskolan

    Författare :Isak Wallin; [2021]
    Nyckelord :rekrytering; militär maskulinitet; sociala medier; Trängregementet; Marinbasen.;

    Sammanfattning : Sweden is considered to be among the most egalitarian nations in the world, scoring high in international surveys of gender equality. Despite this the Swedish armed forces have been struggling to increase the number of women serving in their ranks. LÄS MER

  3. 13. Skomakarens barn i kommunikationsbranschen : En kvalitativ studie om relationsskapande i sociala medier genom strategisk kommunikation för byråer i kommunikationsbranschen.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Ida Funeland; Lisa Johansson; [2021]
    Nyckelord :strategic communication; relationship building; social media; communications industry; practitioners; strategisk kommunikation; relationsskapande; sociala medier; kommunikationsbranschen; praktiker;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att få en djupare förståelse för hur utvalda praktiker i kommunikationsbranschen i Karlstad upplever anpassningen av sociala medier och dess roll för relationsskapande genom strategisk kommunikation.  Huvudfrågeställning: Hur upplever de utvalda praktikerna i den bransch som borde vara i framkant inom kommunikation anpassningen av det strategiska skiftet som sociala medier medfört?  o Hur upplever praktikerna sociala mediers roll i den strategiska kommunikationen för relationsskapande?o Hur kan praktikernas upplevelser av relationsskapande genom sociala medier som kommunikationsväg förklaras genom Social Information Processing Theory?o Hur kan praktikernas upplevelser av relationsskapande genom sociala medier som strategisk kommunikation förklaras genom Relationship Cultivation Strategies? Teorier: Social Information Processing, Relationship Cultivation  Metod: I denna studie har vi använt oss av metoden kvalitativa intervjuer och genomfört undersökningen på nio praktiker verkande i byråer inom kommunikationsbranschen. LÄS MER

  4. 14. Headhunting och sociala medier : Hur påverkar headhunterns geografiska kontext arbetssättet?

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Oscar Liljegrahn; Christoffer Dacke; [2021]
    Nyckelord :Headhunting; social media; geographical context.; Headhunting; sociala medier; geografisk kontext;

    Sammanfattning : Inledning: Föreliggande studie undersöker hur rekryteringsmetoden headhunting kan genomföras i Sverige och hur sociala medier samt LinkedIn används i processen. Studien undersöker även hur headhunterns geografiska kontext kan påverka arbetssättet, vilket är ett outforskat område sedan tidigare. LÄS MER

  5. 15. Sociala mediers värde i rekryteringssammanhang : En kvalitativ studie av rekryterares beslutstagande, utifrån kandidaters profiler på sociala medier.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Gustaf Sjöblom; Ebba Berthem; [2020]
    Nyckelord :recruitment; social media; personal brand; decisions; prejudice; discrimination; rekrytering; sociala medier; personligt varumärke; beslut; fördomar; diskriminering;

    Sammanfattning : Det personliga varumärket som fenomen i rekryteringssammanhang har vuxit de senaste åren ändå sedan begreppets introducerades under det sena 90-talet. På samma sätt har användandet av sociala medier snabbt vuxit det senaste decenniet. LÄS MER