Sökning: "social pedagogic."

Visar resultat 1 - 5 av 100 uppsatser innehållade orden social pedagogic..

  1. 1. The Silent University at Tensta konsthall : From educational platform to community building activities

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Katinka Saarnak; [2023]
    Nyckelord :Tensta konsthall; The Silent University; Tensta Museum; socially engaged art; pedagogic projects; solidarity; knowledge-exchange; community-building; Tensta.;

    Sammanfattning : This thesis analyzes the decade-long collaboration between The Silent University and Tensta konsthall, investigating its role as a lasting, solidarity driven, educational, socially engaged art project within an art institution. Utilizing qualitative methods and institutional ethnography, the study examines the relationship between The Silent University within Tensta konsthall. LÄS MER

  2. 2. Kollektiv komposition i musikpedagogik och handling: Metoder, möten och möjligheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Hannes Wikström; [2023]
    Nyckelord :Utbildningsvetenskap; musikpedagogik; demokratiskt lärande; grupprocesser; kompositionspedagogik; kreativitet musikalisk diversitet; Educational Science; Music Education; peer learning; music pedagogy; composition pedagogy; creativity; democratic learning; group processes; musical diversity; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Detta självständiga arbete i musikpedagogik undersöker elevers kollektiva kompositionsprocesser inom ramen för skolans musikundervisning. Undersökningen har skett med utgångspunkt i ett genomfört kompositionsprojekt med grupper av gymnasieelever vid ett musikestetiskt program i Sverige, vilket ägde rum i samband med den verksamhetsförlagda delen av 2022 års höst-termin vid Musikhögskolan i Malmö. LÄS MER

  3. 3. Högstadieelevers medskapande kraft : En kvalitativ studie om högstadieelevers formulering av feedback på det pedagogiska ledarskapet i undervisning.

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Linde; [2023]
    Nyckelord :Agency; feedback dialogue; junior high school students; co-creation; pedagogical leadership; social constructionism; structure perspective; subjectification.; Aktörskap; feedbackdialog; högstadieelever; medskapande; pedagogiskt ledarskap; social-konstruktionism; strukturperspektiv; subjektifiering.;

    Sammanfattning : Uppsatsen bygger på en kvalitativ studie genomförd med fokusgruppsintervjuer och klassrumsobservationer för att undersöka hur högstadieelever formulerar feedback på det pedagogiska ledarskapet i undervisning. Studiens utgångspunkt är socialkonstruktionistisk och undersöker elever och lärares konstruerande av det pedagogiska ledarskapet och feedback, med fokus på dialogen, utifrån ett aktör-och strukturperspektiv. LÄS MER

  4. 4. Med distans till distansundervisning : En studie om gymnasieelevers upplevda motivation till studier i ämnet samhällskunskap vid distansundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Simon Gidvall; [2022]
    Nyckelord :Motivation; distance teaching; classroom teaching; relational pedagogic; civics teaching; Motivation; distansundervisning; närundervisning; relationell pedagogik; samhällskunskapsundervisning;

    Sammanfattning : This essay, conducted through semi-structured interviews with five upper secondary school students, aim to analyze and understand if and how their perceived motivation to social studies changed due to distance teaching during the covid-19 pandemic as well if and how their motivation has changed since returning to school post-pandemic. The theory of self-determination works as the cornerstone which is complemented by two relational theories in relational pedagogy as well as the zone of proximal development in addition to the concept of self-regulation. LÄS MER

  5. 5. Arbete med barn på skyddat boende : En kvalitativ studie om kvinnojourspersonals erfarenheter

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärd

    Författare :Matilda Hjort; Gurbet Sewger; [2022]
    Nyckelord :The child perspective; women’s shelter; violence; children; Barnperspektivet; kvinnojour; skyddat boende; våld; barn;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur kvinnojourspersonal arbetar med barn som lever på skyddat boende samt hur de uppfattar att arbetet fungerar i praktiken. Studien utgick ifrån barnperspektivet som teoretisk tolkningsram. Data samlades in genom semistrukturerade intervjuer med kvinnojourspersonal som arbetar på skyddat boende. LÄS MER