Sökning: "sport media och kommunikationsvetenskap"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden sport media och kommunikationsvetenskap.

  1. 1. Från individuella hjältedåd till kollektiv gemenskap : En kvalitativ kritisk diskursanalys om framställningen av det svenska damlandslaget i fotboll i tidningarna Aftonbladet och Expressen under två världsmästerskap.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Ellen Lindbäck; Thelma Lönnegren; [2024]
    Nyckelord :Damfotboll; fotboll; VM; världsmästerskap; svenska damlandslaget; jämställdhet; idrott; framställning i media; genus;

    Sammanfattning : Fotboll är den sporten världen över som har störst dragningskraft, både på dam- och herrsidan, vad gäller utövare och åskådare (NE, u.å.). Trots att det är en idrott för både damer och herrar, och att det svenska damlandslaget i fotboll har presterat på en hög nivå under en lång tid (FIFA, u. LÄS MER

  2. 2. Vi ska inte prata om det nu, förresten är det redan försent : medierapporteringen av Qatars arrangörskap av Fotbolls-VM 2022

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Carl Crantz; [2021]
    Nyckelord :Sport; Fotboll; Moral; Sportswashing; Marknadsföring; Lidande; Qatar; Fotbolls-VM 2022; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker Qatars kritiserade arrangörskap av det kommande världsmästerskapet i fotboll 2022 genom att studera 72 artiklar från Aftonbladet, Dagens Nyheter och Al Jazira. Syftet med studien är undersöka hur mediebilden av mästerskapet sett ut mellan 2010 och 2019. LÄS MER

  3. 3. Coronapandemins påverkan på en idrottsklubbs relation med sina supportrar : En kvalitativ innehållsanalys av Luleå Hockeys relationsbyggande kommunikation på Instagram före och under coronapandemin

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Rickard Olsson; Adam Larsson Englund; [2021]
    Nyckelord :Relationsmarknadsföring; Instagram; Luleå; Hockey; Corona;

    Sammanfattning : The main purpose of the study was to analyze and investigate the possible impact of the corona pandemic on a sport club´s external relationship-building communication on Instagram. The corona pandemic, and the audience restrictions it has brought, have meant that most sport clubs have been forced to create and maintain their relationships with their supporters in other ways than through the traditional arena experience. LÄS MER

  4. 4. E-sportens historia i tryckt press 2010–2019

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Media- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Thomas Persson; [2019]
    Nyckelord :e-sport; dagstidningar; datorspel; Sverige; svensk; media;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen är tänkt att undersöka fenomenet e-sport och hur det har framställts i svenska dagstidningars tryckta upplagor. E-sport har existerat sedan tidigt 90-tal som en form av subkultur men har sedan millennieskiftet och under 2010-talet i synnerhet växt med enorma proportioner. LÄS MER

  5. 5. Spända muskler och fladdrande hårsvall : En komparativ studie om jämställdheten i SVT:s och Aftonbladets sportrapportering.

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Linn Krigsman; Von Eichwald Sebastian; [2019]
    Nyckelord :Sportbladet; SVT Sport; jämställdhet; genus; media; gestaltning;

    Sammanfattning : Titel: Spända muskler och fladdrande hårsvall - En komparativ studie omjämställdheten i SVT:s och Aftonbladets sportrapporteringFörfattare: Linn Krigsman och Sebastian von EichwaldKurs, termin och år: Journalistik GR (C), Examensarbete (15 hp), termin 5, 2019/2020Antal ord i uppsatsen: 11 547Problemformulering och syfte: Att jämföra hur två olika mediers, SVT Sport ochSportbladet, vardagliga sportrapportering ser ut. Samt om och hur rapporteringen ochgestaltningen av dam- och herrsport har förändrats över tid. LÄS MER