Sökning: "språk kön barn litteratur"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden språk kön barn litteratur.

  1. 1. Ett arbete om barnlitteratur och genus i dagens samhälle : En barnbok om inkludering

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Linda Sturm Selin; Lena Torin; [2021]
    Nyckelord :Barns perspektiv; förskola; barnbokens betydelse; litteratur; inkludering;

    Sammanfattning : Sammanfattning Enligt barnkonventionen (UNICEF Sverige, 2018) som varit lag sedan januari 2020, ska alla barn behandlas lika i förskolan oavsett ras, hudfärg, kön, språk, religion, nationella, etniska eller sociala ursprung, egendom eller funktionsnedsättning. Alla som arbetar på förskolor bör ha kunskap om och visa respekt för att alla människor skall behandlas lika oavsett kön, etnicitet, eller klass. LÄS MER

  2. 2. Det är faktiskt bara snoppen : När okunskap och rädsla sätter stopp för barnens sexuella utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Elena Garcia Pettersson; [2019]
    Nyckelord :Children s sexuality; children s masturbation; the approach of educators; encouraging perspective; social constructionist perspective; Barns sexualitet; barns onani; pedagogers förhållningssätt; främjande perspektiv; socialkonstruktivistiskt perspektiv;

    Sammanfattning : Jag har skrivit en essä som handlar om barns sexualitet, ett känsligt ämne som kan vara svårt att bemöta och samtala kring. Jag utgår från tre berättelser och dilemman som jag mött i mitt arbetsliv. LÄS MER

  3. 3. Genusneutral barnlitteratur : En studie i att undervisa om genus

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Jenny Wieslander; [2019]
    Nyckelord :Gender; Gender-neutral; Children s Fiction; Literature Analysis; Gender Education; Gender Pedagogy.; Genus; genusneutral; barnlitteratur; litteraturanalys; genuspedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur man som pedagog kan arbeta med genuspedagogik i undervisningen med hjälp av genusneutral barnlitteratur. Forskning pekar på att barn tidigt skaffar sig en uppfattning om vad som förväntas av dem på grund av deras kön. LÄS MER

  4. 4. Genus i bilderböcker för barn : En analys av 7 bilderböcker skrivna på 2000-talet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Anna Fagerholm; [2018]
    Nyckelord :Gender; picture books; stereotypes; equality; gender roles; normbreaking; Genus; bilderböcker; stereotyper; jämställdhet; könsroller; normöverskridande;

    Sammanfattning : Bakgrund: Genus är något som engagerat och intresserat mig under hela utbildningen men även utanför skolan, i vardagen. Med denna undersökning vill jag synliggöra, inte minst för mig själv, vilka stereotyper dagens barn blir exponerade för i litteratur som riktar sig specifikt till dem. LÄS MER

  5. 5. En studie om talutrymme samt bemötande i klassrummet utifrån elevernas kön

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Erika Nyström; [2017]
    Nyckelord :Speech space; equality; verbal communication; injunctions; praise; Talutrymme Jämställdhet Muntlig kommunikation Tillsägelser Beröm;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to see if there is any difference in speech space and teachers treatment against pupils with different gender.  I have made this study based on behaviorist and a socio-cultural approach. Children need a positive reinforcement to learn and to co-op with their environment. LÄS MER