Sökning: "språk klassrum"

Visar resultat 11 - 15 av 198 uppsatser innehållade orden språk klassrum.

  1. 11. Att väcka högstadie- och gymnasieelevers läslust för den äldre litteraturen : Litteraturval och läspraktiker i ett heterogent klassrum

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Damla Kayacan; Miranda Borg Wickman; [2023]
    Nyckelord :gymnasieelever; högstadiet; intresse; kanon; meningsfull läsning; litteraturhistoria; läslust; äldre texter;

    Sammanfattning : This paper aims to investigate and discuss how reading old texts can be made meaningful and thus enjoyable for students in grade 7-9 and upper secondary school. The opportunities and obstacles that may arise are also part of the research question. LÄS MER

  2. 12. Högläsning för elever i åldern 12 till 18 år : möjligheter och utmaningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Sabrina Saado; [2023]
    Nyckelord :Högläsning; äldre elever; metoder; möjligheter; utmaningar;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie har varit att sammanställa forskning om hur lärare kan arbeta med högläsning i svenskundervisning (eller motsvarande ämnen i engelskspråkiga kontexter) för elever mellan 12 och 18 år, samt vilka möjligheter och utmaningar högläsningen bidrar till för denna åldersgrupp. För att kunna besvara mitt syfte har jag använt dessa två följande forskningsfrågor: Hur kan svensklärare (eller motsvarande lärare i engelskspråkiga kontexter) arbeta med högläsning för elever mellan 12 och 18 år? Vilka möjligheter och utmaningar bidrar högläsningen till för denna åldersgrupp? Resultaten visar att högläsning bidrar med flera möjligheter för denna åldersgrupp men även utmaningar. LÄS MER

  3. 13. Andraspråksperspektiv på lärande i SO-undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ivona Matos; Emilia Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Andraspråkselever; Flerspråkighet; Språkutveckling; SO- undervisning.;

    Sammanfattning : Syftet med vår systematiska kunskapsöversikt är att analysera och jämföra olika vetenskapliga verk för att se hur en lärare kan arbeta för att främja andraspråkselevers språk och kunskapsutveckling. Vi har därför använt oss av olika databaser som är inriktade på de områderna vi skriver om för att få en gynnsam sökresultat som möjligt. LÄS MER

  4. 14. Sambandet mellan språk och andraspråkselevers : Kunskapsutveckling i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Sara Askelund; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra till förståelse för andraspråkselevers kunskapsutveckling i ämnet matematik. Vidare belyser studien lärarens förutsättningar för att kunna utforma sin undervisning på bästa sätt utifrån de didaktiska frågorna. LÄS MER

  5. 15. Multimodala resurser för meningsskapande : En studie av lärarkognition i språkligt heterogena klassrum

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Kristina Aldén; [2023]
    Nyckelord :Multimodalitet; meningsskapande; lärarkognition; uppfattningar; språkligt heterogena klass-rum; lärandemöjligheter; delaktighet; explicit meningsskapande; implicit meningsskapande; stöttning; språk- och kunskapsutvecklande arbete; kompetensutveckling;

    Sammanfattning : On the foundation of Multiliteracies presented by The New London Group (Cazden m.fl.1996) that calls for recognising students’ multilingualism and multimodality, this study seeks to explore what beliefs in-service teachers in linguistically diverse classrooms express about usage of multimodal resources for meaning making. LÄS MER