Sökning: "språkhandlingar"

Visar resultat 21 - 25 av 83 uppsatser innehållade ordet språkhandlingar.

  1. 21. Gilla läget : En undersökning av ett idiomatiskt uttryck och språkhandlingar

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Tessi Ahrsjö; [2021]
    Nyckelord :idiom; språkhandlingar; skiljetecken; kontext; läsarroller;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker hur uttrycket gilla läget används i olika språkhandlingar och vilken innehållsmässiga betydelse uttrycket får. Det är en korpusbaserad studie där över 200 belägg i Twitter 2015 till 2017 är granskade och analyserade. LÄS MER

  2. 22. Berättelsen om polisen : En kritisk diskursanalys av svenska polisens rekryteringskampanj ”En större uppgift”

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Maya Parment Schwarz; [2021]
    Nyckelord :Critical Discourse Analysis; Functional Grammar; SFL; corporate storytelling; employer branding; police; the Swedish police authority; identification offers; values; Kritisk diskursanalys; CDA; systemisk-funktionell grammatik; SFG; New Public Management; NPM; strategisk storytelling; arbetsgivarvarumärke; polisen; polismyndigheten; identifikationserbjudanden; värden;

    Sammanfattning : I denna kritiska studie ämnar jag undersöka hur den svenska polisen konstruerar bilden av sig själv diskursivt i rekryteringskampanjen ”En större uppgift”. Sex texter publicerade på en av polisens officiella Facebooksidor har fått stå som studieobjekt och de är framtagna genom strategisk storytelling där en enskild polisanställd beskriver något eller några betydelsefulla skeenden ur sitt yrkesliv som polis. LÄS MER

  3. 23. Språklig jakt efter höga betyg : Finns det någon relation mellan betyg och användning av interpersonella funktioner i nationella prov?

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Rosa Vaillard Moliner; [2021]
    Nyckelord :Systemisk-funktionell grammatik; interpersonell metafunktion; språkhandlingar; modusmetaforer; modalitet; modala verb; interpersonellt satsadverbial; modalitetsmetaforer; nationella prov; betyg.;

    Sammanfattning : Undersökningens syfte har varit att se om det finns någon relation mellan betygsnivå och förekomsten av interpersonella funktioner i nationella prov genom att analysera och jämföra fyra elevtexter i svenska 1 respektive fyra i svenska som andraspråk 1 med utgångspunkt i systemisk-funktionell grammatik och dess interpersonella metafunktion. Undersökningens resultat visar att studie av de interpersonella grammatiksresurserna språkhandlingar och modalitet kan vara värdefulla för detta syfte. LÄS MER

  4. 24. Att leda eller ledas : Förskollärarnas röst i det systematiska kvalitetsarbetet

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anna Brunner Cederlund; [2020]
    Nyckelord :förskola; förskollärare; pedagogiskt ledarskap; systematiskt kvalitetsarbete; autonomi; kvalitet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utveckla kunskap om hur systematiskt kvalitetsarbete realiseras av förskollärarna i relation till en lokal styrkedja. Utifrån ett läroplansteoretiskt perspektiv undersöks den transformering av policy-uppdraget som sker i en lokal styrkedja med ett flertal policy-aktörer. LÄS MER

  5. 25. Kompetens 2.0 : Förskoleanställdas vägar till informellt lärande på Facebook

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Jan Kjellin; [2020]
    Nyckelord :livslångt lärande; informellt lärande; sociala medier; kompetensutveckling; situerat lärande; PCK; interpersonell textanalys; Facebook; förskola; John Dewey; Jean Lave; Etienne Wenger;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att med avstamp i tanken om det livslånga lärandet, via teorier om situerat lärande, vilka utvecklats av Jean Lave och Etienne Wenger och i kombination med teorier om informellt lärande och lärande gemenskaper, undersöka hur aktivt deltagande i en facebookgrupp för förskoleanställda kan förstås som bidragande till dessas kompetensutveckling. Mina två frågeställningar fokuserar på vilka kategorier av pedagogisk kompetens som väcker störst engagemang samt vilka språkhandlingar deltagarna nyttjar för att skapa förutsättningar för lärande i diskussionerna. LÄS MER