Sökning: "språkinriktad undervisning"

Visar resultat 26 - 30 av 53 uppsatser innehållade orden språkinriktad undervisning.

  1. 26. En lärarhandledning, ger den stöd för språkstimulerande aktiviteter? En undersökning av lärarhandledningen i företagsekonomi och dess arbete med språkstimulerande aktiviteter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Markus Odenberger; [2018]
    Nyckelord :företagsekonomi; andraspråkselever; andraspråksinlärning; inflöde; handledning; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka om lärarhandledningen till läroböckerna i företagsekonomi beskriver, planlägger och ger förslag på språkstimulerande aktiviteter för andraspråkselever samt om handledningen konkretiserar hur vardagsspråk kan transformeras till skolspråk. Den teoretiska utgångspunkten för studien har varit språkinriktad undervisning. LÄS MER

  2. 27. När språket skymmer sikten : språkligt tillgängliga lärmiljöer för elever i språklig sårbarhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Terese Henriksson; Jenny Eriksson; [2018]
    Nyckelord :Språkstörning; språklig sårbarhet; språkligt tillgänglig lärmiljö; språkinriktad undervisning; språkutvecklande arbetssätt;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vad två speciallärare med specialisering inom grav språkstörning har för uppfattningar om hur lärmiljön kan anpassas för att stödja, stärka samt utveckla elevers språkliga förmåga samt deras tankar om hur elever i språklig sårbarhet tros uppfatta sin lärmiljö. Studien syftar även till att få uppfattning om hur en fysisk lärmiljö kan bli tillgänglig för elever i språklig sårbarhet. LÄS MER

  3. 28. Andraspråkselevers begreppsförståelse i NO-undervisningen : En intervjustudie med lärare i årskurs 1-3 om deras strategier för att stötta andraspråkselevers lärande i de naturvetenskapliga ämnena

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Andrea Perkiö Kühberger; [2018]
    Nyckelord :Andraspråkselever; Begreppsförståelse; Begreppsuppfattning; Kommunikation; Naturvetenskap; Stöttning i No-undervisningen.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vilka strategier lärare i årskurs 1-3 använder för att stötta andraspråkselevers lärande och begreppsförståelse i de naturvetenskapliga ämnena. Studiens frågeställningar avser att ta reda på de metoder och hjälpmedel lärare använder för att stötta andraspråkselever vid undervisandet av naturvetenskapliga begrepp och vilka kommunikationsmöjligheter dessa elever ges i NO-undervisningen. LÄS MER

  4. 29. Svenska som andraspråk – ett språk för ”de andra”? : En kritisk diskursanalys av kursplanerna för svenska och svenska som andraspråk i Lgr 2011

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Joakim Nilsson; [2018]
    Nyckelord :svenska; svenska som andraspråk; kritisk diskursanalys; textanalys; myndighetsutövning;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att undersöka hur Skolverket konstruerar bilden av ämnet svenska som andraspråk i förhållande till ämnet svenska i kursplanerna i Lgr 11 (reviderad 2016 och 2017) samt utifrån kommentarsmaterialet till kursplanerna i svenska som andraspråk respektive svenska. Uppsatsen har en språkvetenskaplig grund. LÄS MER

  5. 30. Språkutvecklande kemiundervisning

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anahid Khorsandi Koochesfahani; [2018]
    Nyckelord :Naturvetenskap; Kemi; flerspråkiga elever; lärare; lärande; undervisningsmetoder; TIMSS; Språk; vardagsspråk; Skolspråk; språkutveckling arbetssätt; språkinriktad undervisning;

    Sammanfattning : Syfte med denna fallstudie är att undersöka kemiundervisning på en svensk grundskola ur ett flerspråkigt perspektiv. Undersökningen har genomförts på skolor där majoriteten har svenska som andraspråk, det vill säga eleverna eller en av deras föräldrar har ett annat nationellt språk än svenska som sitt starkaste språk. LÄS MER