Sökning: "språkutvecklande redskap"

Visar resultat 11 - 15 av 66 uppsatser innehållade orden språkutvecklande redskap.

  1. 11. Musik och språkutveckling : En intervjustudie om musiklärares uppfattningar av hur musik kan användas som redskap för att utveckla det svenska språket hos barn och unga i grundskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Camilla Johansson; [2022]
    Nyckelord :music; linguistic development; singing; music therapy; sociocultural perspective; interviews; musik; språkutveckling; sång; musikterapi; sociokulturellt perspektiv; intervjuer;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka musiklärares uppfattningar av hur musik kan användas som ett redskap för att utveckla det svenska språket hos barn och unga i grundskolan, samt vilka samverkande faktorer de uppfattar finns mellan språket och musiken. Intresset är att belysa musikens möjliga användningsområden utöver ordinarie musikundervisning och att diskutera musikämnets förutsättningar i skolan. LÄS MER

  2. 12. - Vilken fin bok!- Men, det är ju ett träd? : En enkätstudie av 71 lärares uppfattningar om elevers ordförråd, lärarnas arbetsmetoder och strategier för att främja detta samt enläromedelsanalys med ordförrådsutveckling i fokus

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Maria Gentele; Jolin Palmkvist; [2022]
    Nyckelord :ordförråd; ordförrådsutveckling; språkutvecklande arbetssätt; läsutveckling; skrivutveckling; grundskola; läromedel;

    Sammanfattning : Ett väl utvecklat ordförråd är enligt tidigare forskning en grundförutsättning för både läs- ochskrivutveckling men därtill även högst betydelsefullt när det kommer till meningsskapandetinom skolans alla ämnen. Denna studie syftar till att undersöka lärares uppfattningar om ämnetordförråd genom en webbenkät. LÄS MER

  3. 13. Förskollärares förhållningssätt i arbete med barn som har ett annat modersmål

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Robert Lerinsson; Susanna Keronen; [2022]
    Nyckelord :förskollärare; barn; modersmål; språk; svenska;

    Sammanfattning : Inledning Enligt undersökningar som har gjorts i Sverige framgår det att en fjärdedel av alla barn som växer upp i Sverige har ursprung från andra länder. I gällande styrdokument för förskolan framgår det att förskollärare ska skapa förutsättningar för att barn som har ett annat modersmål än svenska att utveckla både det svenska språket och det egna modersmålet. LÄS MER

  4. 14. "Det är ju ett språkutvecklande arbetssätt vi har!" : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares beskrivningar kring språkutvecklande arbetssätt med de yngre barnen.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Caroline Lindgren; [2022]
    Nyckelord :children´s play; language development; preschool teacher; strategies; tools; barns lek; förskollärare; redskap; språkutveckling; strategier.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om vilka arbetssätt förskollärare uppger att de använder för att främja de yngre barnens språkutveckling i förskolan. Det som ligger till grund till uppstarten av denna studie är intresset för barns språkutveckling och hur förskollärare med hjälp av olika redskap, strategier och förhållningssätt till leken kan främja språket. LÄS MER

  5. 15. Förskollärares förhållningssätt i arbete med barn som har ett annat modersmål

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Robert Lerinsson; Susanna Keronen; [2022]
    Nyckelord :förskollärare; barn; modersmål; språk; svenska;

    Sammanfattning : Inledning Enligt undersökningar som har gjorts i Sverige framgår det att en fjärdedel av alla barn som växer upp i Sverige har ursprung från andra länder. I gällande styrdokument för förskolan framgår det att förskollärare ska skapa förutsättningar för att barn som har ett annat modersmål än svenska att utveckla både det svenska språket och det egna modersmålet. LÄS MER