Sökning: "stödstruktur för pedagoger"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden stödstruktur för pedagoger.

  1. 1. Hållbar utveckling - en systematisk litteraturstudie om undervisning och lärande i förskolan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Caroline Lundberg; Nina Taserud; Yongfeng Gu; [2024-02-26]
    Nyckelord :hållbar utveckling; förskola; lärande; undervisning; utbildning; delaktighet; inflytande;

    Sammanfattning : Syftet var att synliggöra de faktorer i förskolans utbildning som stödjer och främjar för barns lärande i hållbar utveckling enligt viss tidigare forskning. Det undersöktes vilka undervisningsmetoder inom utbildningen för hållbar utveckling som var i majoritet, hur framträdande de tre hållbarhetsdimensionerna var i tidigare forskning och hur barns delaktighet inflytande barnen anses haft. LÄS MER

  2. 2. Barnets Förstaspråk : Att undervisa flerspråkiga barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap; Mittuniversitetet/Institutionen för hälsovetenskaper (HOV)

    Författare :Elin Bergholm; Nour Ammar Salla; [2023]
    Nyckelord :språkutveckling; förstaspråk; enkätundersökning; flerspråkighet; scaffolding; kulturell mångfald och inkluderande undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och beskriva hur pedagoger i förskolan aktivt använder barnens förstaspråk som en resurs och en stödstruktur under undervisning. Genom att belysa strategier, metoder och goda exempel som främjar barnens språkutveckling och lärande genom att integrera deras modersmål i undervisningen. LÄS MER

  3. 3. Samarbetet mellan specialpedagog och pedagog inom förskolemiljön : För att stödja barn i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Jenny Johansson; [2023]
    Nyckelord :relationellt perspektiv; specialpedagogik; stödåtgärder; samverkan; utmaningar;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att samarbetet mellan specialpedagoger och pedagoger inom förskolan behöver utvecklas. Syftet med denna studie var att bidra med kunskaper om samarbetet mellan dessa yrkesgrupper inom förskolan med fokus på barn i behov av särskilt stöd. LÄS MER

  4. 4. Konflikter och konflikthantering - hur pedagoger ser på språkets betydelse i konfliktsituationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Clara Graumann; Jeanette Dücker; [2013]
    Nyckelord :barns språkutveckling; dialog; dialogism; flerstämmighet; interaktion; konflikter; konflikthantering; konfliktlösning; scaffolding; konfliktstilar; monolog; proximal utvecklingszon; samspel; språk; stödstruktur;

    Sammanfattning : Vår undersökning handlar om konflikter, konflikthantering samt språkets betydelse för att lösa konflikter. Syftet med själva undersökningen är hur pedagoger ser på konflikter i skola och förskola och hur dessa hanteras. Med pedagoger menas förskollärare, fritidspedagoger och grundskollärare. LÄS MER

  5. 5. Konflikter och konflikthantering - hur pedagoger ser på språkets betydelse i konfliktsituationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Clara Graumann; Jeanette Dücker; [2013]
    Nyckelord :barns språkutveckling; dialog; dialogism; flerstämmighet; interaktion; konflikter; konflikthantering; konfliktlösning; scaffolding; konfliktstilar; monolog; proximal utvecklingszon; samspel; språk; stödstruktur;

    Sammanfattning : Vår undersökning handlar om konflikter, konflikthantering samt språkets betydelse för att lösa konflikter. Syftet med själva undersökningen är hur pedagoger ser på konflikter i skola och förskola och hur dessa hanteras. Med pedagoger menas förskollärare, fritidspedagoger och grundskollärare. LÄS MER