Sökning: "stereotypa uppfattningar"
Visar resultat 11 - 15 av 115 uppsatser innehållade orden stereotypa uppfattningar.
11. Åldersdiskriminering och barnets processuella särställning i vårdnadsmål - En kritisk analys
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : I ljuset av det tredje tilläggsprotokollet till barnkonventionen aktualiseras frågan om barns processuella särställning, eftersom protokollet ställer kravet på att en sökande först har uttömt alla nationella rättsmedel. Som huvudregel har barn ingen rättslig handlingsförmåga, och kan inte själva uttömma de nationella rättsmedlen. LÄS MER
12. Varför många kvinnor avvaktar med att söka vård vid hjärtinfarkt : En litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för vårdvetenskapSammanfattning : Bakgrund: Förekomsten av hjärtinfarkt har i Sverige minskat kraftigt de senaste decennierna och så även andelen personer som avlider som följd. Statistik visar dock att en större andel kvinnor än män avlider. Flera studier visar att många kvinnor avvaktar längre tid än män med att söka vård vilket kan påverka deras överlevnad. LÄS MER
13. Barns rätt till lek i förskolors utomhusmiljö : En kvalitativ studie om barns möjligheter till lek i förskolors utomhusmiljö oavsett könstillhörighet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Studiens syfte är att studera förskollärares uppfattningar om barns möjligheter till lek i förskolors utomhusmiljö oavsett könstillhörighet. Vi har uppmärksammat att det finns en avsaknad av forskning när det kommer till hur förskollärare beskriver att alla barn kan få samma möjligheter till lek i förskolors utomhusmiljö oavsett könstillhörighet. LÄS MER
14. ”Tjejer och killar samma lika, fast ändå inte?” : En studie om lärares medvetenhet om och syn på barnlitteratur ur ett normkritiskt köns- och genusperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Syftet med studien är att belysa lärares medvetenhet om och syn på val av barnlitteratur till klassrummet för förskoleklass och årskurserna 1–3, med en teoretisk grund i ett normkritiskt köns- och genusperspektiv. Vi analyserar representation av kön i klassrummets barnlitteratur och framställning av kön i två böcker som läraren väljer under intervjutillfället. LÄS MER
15. Förskollärares jämställdhetsarbete : En studie om att motverka stereotypa könsmönster i barns lek
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Studiens syfte är att synliggöra förskollärares uppfattningar om hur man kan bidratill att motverka stereotypa könsmönster i barns lek. Genom att utveckla kunskapenkring hur vi kan motverka stereotypa könsmönster i verksamheten kan vi bidra tillett mer jämställt samhälle. LÄS MER