Sökning: "stereotyper i spel"

Visar resultat 1 - 5 av 42 uppsatser innehållade orden stereotyper i spel.

  1. 1. STEREOTYPER I FOTBOLLEN – SOM ETT SPEL MED VINNARE OCH FÖRLORARE - En kvalitativ språkanalys om kommentatorers rapportering ur ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Marion Lindström; Elsa Nilsson; [2023-03-10]
    Nyckelord :Stereotyper; genus; intersektionalitet; fotboll; kommentatorer; jämställdhet; journalistik; kommunikation;

    Sammanfattning : Executive summary Football is one of the most popular sports in the world, where many people play, or at least watch the sport. Originally, the sport has been mostly played by men, which has contributed to an unequal football industry. Mainly, the industry is unequal when it comes to gender, ethnicity, sexuality, etcetera. LÄS MER

  2. 2. Stereotyper kring etniska grupper hos svenska spelare : En studie i visuell karaktärsdesign

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Drexian Hjortswang; [2023]
    Nyckelord :Dataspel; Etnisk Grupp; Karaktärskoncept; Stereotyper;

    Sammanfattning : Denna undersökning baseras på tidigare forskning som visar på kopplingen mellan förekomsten av stereotyper i dataspel och negativa stereotyper av olika etniska grupper hos spelarna. Bakgrunden beskriver de stereotyper som finns om olika etniska grupper och hur de representeras i digitala spel. LÄS MER

  3. 3. Nytänkande design av karaktärsskapande i spelvärlden : Med fokus på minoritetsgruppen icke-binära

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Josephine Svärd; [2023]
    Nyckelord :minoritetsgrupp; icke-binär; videogames; gaming; sexism; inkludering; exkludering; informationsdesign; informativ illustration; dataspel; spelkaraktärer; hypermaskulinitet; karaktärsskapande; könsstereotyper.;

    Sammanfattning : Detta är en studie för examensarbete i Informationsdesign med inriktning Informativ Illustration. Syftet med examensarbetet är att undersöka hur minoriteten ickebinära spelkaraktärer representeras i dagens spelvärld, hur de kan illustreras med fokus på karaktärens narrativ, egenskaper och design. LÄS MER

  4. 4. FINISH HEN! : En kvalitativ semiotisk analys av Mortal Kombats genusporträttering

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Casper Hermansson; [2023]
    Nyckelord :Gender; Fighting game; Mortal Kombat; Representation; Visual design; Stereotypes; Femininity; Masculinity; Genus; Fightingspel; Mortal Kombat; Representation; Visuell design; Stereotyper; Femininitet; Maskulinitet;

    Sammanfattning : Denna analys undersöker representationen av genus i en våldsam spelkontext i fightingspel-serien Mortal Kombat, med fokus på spel 9, 10 och 11. Genom en semiotisk bildanalys med fokus på utvalda karaktärers visuella design och förändring framkommer teman i deras relation med genus. LÄS MER

  5. 5. Stereotypisering i spel : En studie om framtida spelutvecklares ståndpunkt gällande stereotypisering

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Emmanuella Olomina; Kajsa-Katarina Andrijevic; Sandra Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Datorspel; representation; fördomar; rasism; stereotyper;

    Sammanfattning : .... LÄS MER