Sökning: "stereotypical teachers"

Visar resultat 1 - 5 av 61 uppsatser innehållade orden stereotypical teachers.

  1. 1. Vikten av att förstå viktstigmatisering : En sociologisk undersökning om viktstigmatisering i samband med hem- och konsumentkunskapslektioner utifrån lärarnas uppfattning och kunskap

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Carolina Malm Bogg; [2023]
    Nyckelord :stigma; weight stigma; teachers; young people; POTS; stigma; viktstigma; lärare; ungdomar; POTS;

    Sammanfattning : The study is about how home and consumer teachers perceive weight stigmatization among students in lower secondary education when the physical development is ongoing and the students are affected by, among other things, each other, and ideals. In Sweden, the ideal of thinness is the norm. LÄS MER

  2. 2. Karaktärers genusframställning i bilderböcker som vunnit Augustpriset : En kvalitativ bild- och textanalys med fokus på genus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Sofie De Paul; [2023]
    Nyckelord :Gender; gender norms; picture books; preschool; Bilderböcker; förskola; genus; könsnormer;

    Sammanfattning : Följande arbete syftar till att analysera bilderböcker som vunnit Augustpriset med fokus på karaktärernas genusframställning. Böckerna har analyserats genom en kvalitativ bild- och textanalys där fokus varit genus och kön. LÄS MER

  3. 3. Pojkar och flickors skilda läsförmågor : En litteraturöversikt om vad som kan förklara pojkar och flickors skilda läsförmågor och hur lärare kan arbeta för att kompensera för dessa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Tova Sköld; Ida Wirén; Emelie Eriksson Hayward; [2023]
    Nyckelord :reading skills; primary school; boys and girls; läsförmåga; lågstadiet; pojkar och flickor;

    Sammanfattning : Forskning visade att cirka var fjärde pojke har svårigheter med läsningen. Att läsförmågan är mer bristande hos pojkar än hos flickor kan resultera i en senare språkutveckling och vara avgörande för pojkars prestation inom alla skolämnen. LÄS MER

  4. 4. Distansstudier som en gendered-free space. : En kvalitativ intervjustudie om gymnasieelevers erfarenheter av distansstudier och könsnormer vid distansstudier.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för samhällsstudier (SS)

    Författare :Maria Hovold; [2023]
    Nyckelord :gendered spaces; gendered-free space; performativity; gender norms; distance studies; high school;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to contribute to the understanding of Swedish distance high school students' experiences of distance studies and gender norms in distance studies. This is explained using performativity theory and theory of gendered spaces. LÄS MER

  5. 5. Förskolans lärmiljö inomhus utifrån genusperspektiv : En kvalitativ studie med utgångspunkt i genussystemteorin

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Ronja Astorri Bäckström; Emma Bölin; [2023]
    Nyckelord :Preschool; preschool teacher; gender; gender system theory; learning environment; Förskola; förskollärare; genus; genussystemteori; lärmiljö;

    Sammanfattning : The purpose of this qualitative study was to contribute with increased knowledge about preschool teachers' use of gender perspectives in the work with the indoor learning environment. The research questions in the study concern to what extent and in what ways the preschool teachers describe that they use a gender perspective in the work with the preschool learning environment indoors, and what can be made visible in the preschool teachers' descriptions with the help of Hirdman's (1988, 2003) gender system theory. LÄS MER