Sökning: "summativ progression"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden summativ progression.
1. Lärares användning av formativa bedömningsstrategier för att gynna elevernas skrivutveckling
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka och belysa hur formativ bedömning används i praktiken enligt verksamma mellanstadielärare. Ett delsyfte är även att undersöka hur den formativa bedömningen följs upp under elevernas skolgång. LÄS MER
2. Vad säger ett bedömningsmaterial om en elevs läs- och skrivkompetens? : En komparativ studie mellan ett reduktionistiskt och ett holistiskt bedömningsmaterial
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Denna kvalitativa innehållsanalys utgår ifrån två bedömningsmaterial med fokus på årskurs 4–6, Diagnostiska material för analys av läs- och skrivförmåga (DLS) och Nya språket lyfter!. Dessa representerar ett reduktionistiskt- samt ett holistiskt perspektiv på läs- och skrivutveckling. LÄS MER
3. "Bra jobbat!" : En kvalitativ studie om gymnasielärares feedback i idrottsundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Forskning har visat att beröm tenderar att ge negativa effekter på lärande och att det därmed inte leder eleven framåt i sin utveckling. Forskningen menar att beröm istället fungerar som en form av summativ bedömning. LÄS MER
4. Bedömning? Kan vi inte bara ha roligt? : En kvalitativ studie om lärare i idrott och hälsas bedömningsarbete i grundsärskolan
Magister-uppsats, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Syftet med denna uppsats har varit att undersöka hur lärare i idrott och hälsa i grundsärskolan, år 7-10, arbetar med kunskapsbedömning och dokumentation av kunskap. Vidare syftade studien till att undersöka vilken eventuell inverkan Lgr 11 kommer ha på detta arbete. LÄS MER
5. "Dansens språk - mer som poesi än prosa" : En kvalitativ undersökning om gymnasielärares uppfattningar kring bedömning i dans
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka gymnasielärares uppfattningar kring bedömning i dans; vad de ser som möjligheter och svårigheter. Tre kvalitativa intervjuer genomfördes och analyserades genom en fenomenografisk teoriansats. LÄS MER