Sökning: "summativ progression"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden summativ progression.

  1. 1. Lärares användning av formativa bedömningsstrategier för att gynna elevernas skrivutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Madeleine Norlund; Mathilda Lindholm; [2023]
    Nyckelord :formativ bedömning; summativ bedömning; skrivutveckling; progression; återkoppling;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka och belysa hur formativ bedömning används i praktiken enligt verksamma mellanstadielärare. Ett delsyfte är även att undersöka hur den formativa bedömningen följs upp under elevernas skolgång. LÄS MER

  2. 2. Vad säger ett bedömningsmaterial om en elevs läs- och skrivkompetens? : En komparativ studie mellan ett reduktionistiskt och ett holistiskt bedömningsmaterial

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Martina Kara; Elin Bengtsson; [2019]
    Nyckelord :Bedömningsmaterial; DLS; Nya språket lyfter!; läs- och skrivkompetens; reduktionistiskt perspektiv; holistiskt perspektiv; summativ bedömning; formativ bedömning;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa innehållsanalys utgår ifrån två bedömningsmaterial med fokus på årskurs 4–6, Diagnostiska material för analys av läs- och skrivförmåga (DLS) och Nya språket lyfter!. Dessa representerar ett reduktionistiskt- samt ett holistiskt perspektiv på läs- och skrivutveckling. LÄS MER

  3. 3. "Bra jobbat!" : En kvalitativ studie om gymnasielärares feedback i idrottsundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jonathan Thorsell; [2013]
    Nyckelord :feedback; idrott och hälsa; progression; bedömning; pedagogik;

    Sammanfattning : Forskning har visat att beröm tenderar att ge negativa effekter på lärande och att det därmed inte leder eleven framåt i sin utveckling. Forskningen menar att beröm istället fungerar som en form av summativ bedömning. LÄS MER

  4. 4. Bedömning? Kan vi inte bara ha roligt? : En kvalitativ studie om lärare i idrott och hälsas bedömningsarbete i grundsärskolan

    Magister-uppsats, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Lars Södergård; Björn Bergström Jonsson; [2011]
    Nyckelord :Assessment; formative assessment; schools for mentally retarded.; Bedömning; Bedömning för lärande; formativ bedömning; summativ bedömning; idrott och hälsa i grundsärskolan; grundsärskolan; särskolan; betyg; Lgr 11; Lpo 94; dokumentation; pedagogisk dokumentation.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Syftet med denna uppsats har varit att undersöka hur lärare i idrott och hälsa i grundsärskolan, år 7-10, arbetar med kunskapsbedömning och dokumentation av kunskap. Vidare syftade studien till att undersöka vilken eventuell inverkan Lgr 11 kommer ha på detta arbete. LÄS MER

  5. 5. "Dansens språk - mer som poesi än prosa" : En kvalitativ undersökning om gymnasielärares uppfattningar kring bedömning i dans

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Jenny Hemdahl; [2011]
    Nyckelord :Dans; bedömning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka gymnasielärares uppfattningar kring bedömning i dans; vad de ser som möjligheter och svårigheter. Tre kvalitativa intervjuer genomfördes och analyserades genom en fenomenografisk teoriansats. LÄS MER