Sökning: "svenska årskurs 7-8"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden svenska årskurs 7-8.

  1. 1. Ordklassen pronomen : Analys av läromedel i svenska för årskurserna 7-9

    L3-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Catarina Wahlgren Sjöstedt; [2024]
    Nyckelord :Pronomen; läromedelsanalys; läromedel; läroböcker; svenska; årskurs 7-9;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks hur ordklassen pronomen beskrivs i läromedel i svenska för årskurserna 7, 8 och 9. Studien har genomförts genom närläsning av fem olika läromedel, varav tre är tryckta läroböcker och två är digitala läromedel. LÄS MER

  2. 2. Flervalsfrågor – för de lata? : – elevers och lärares uppfattningar om frågetyper i samband med läsförståelsetest i svenska årskurs 7-8

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Malin Fransson; [2021]
    Nyckelord :läsförståelse; provkonstruktion; frågetyper; elev- och läraruppfattningar; svenska årskurs 7-8;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka elevers och lärares uppfattningar om vilken frågetyp, flervalsfrågor eller öppna frågor, som ger mest rättvisande bild av elevernas läsförståelse. I studien deltog två svensklärare och två av deras klasser, en årskurs 7 och en årskurs 8. LÄS MER

  3. 3. Sant eller falskt? : En studie om högstadieungdomars informationssökning och källkritiska förmåga

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Elin Karlsson; [2019]
    Nyckelord :Samhällskunskap; källkritik; elever; högstadiet; filterbubbla; nyheter; nyhetsvärdering; sök; källor; internet; genus;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie med kvantitativa inslag som undersöker hur högstadieelever skattar sin egen sök- och källkritiska förmåga. Detta har sedan jämförts med hur de presterar i verkligheten när de söker och värderar information. LÄS MER

  4. 4. Talängslan vid muntliga framställningar i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Angelica Uhlin; [2017]
    Nyckelord :Talängslan; muntliga framställningar; redovisningar i skolan; muntliga framträdanden; obehag inför att tala; redovisningsstrategier;

    Sammanfattning : I dagens skola är det mycket som har förändrats jämfört med förut. Eleverna ska vara mer delaktiga och ta mer eget ansvar, de ska även kunna föra fram sin talan och behärska att tala inför andra. Det är inte alltid det lättaste speciellt inte när man är en talängslig person som inte gillar att vara i centrum. LÄS MER

  5. 5. Språklig medvetenhet hos högstadieelever i franska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Ellinor Frisk; [2010]
    Nyckelord :franska; grammatik; grammatikundervisning; språklig medvetenhet; språkstrategier; språkkänsla; regelförklaring;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka i vilken årskurs det är lämpligt att börja ge elever med franska som B-språk en grammatikundervisning byggd på regelförklaringar. Undersökningen är inspirerad av det svenska projektet STRIMS – Strategier vid inlärning av moderna språk, och metoden för att ta reda på frågeställningen är hämtad härifrån. LÄS MER