Sökning: "svenska utomhus"

Visar resultat 21 - 25 av 64 uppsatser innehållade orden svenska utomhus.

  1. 21. Att omlokalisera lektionen. En kvalitativ intervjustudie om lärares erfarenheter av ut- omhusundervisning i grundskolans yngre åldrar.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Olivia Nilsson; [2019-07-01]
    Nyckelord :grundskolans yngre åldrar; matematik; naturorienterande ämnen; samhällsoriente- rade ämnen; bild; svenska; värdegrund; natur; formell utomhuspedagogik; didaktiska relationen; utomhusundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare som arbetar med utomhuspedagogik i grundskolans yngre åldrar (F-3) resonerar kring sina erfarenheter. För att besvara syftet använ- des en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 22. Vill du vara med på våran lek? : En kvalitativ studie om flerspråkiga barns sociala samspel i den fria leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Diana Murad; Wendy Torres Taquechel; [2019]
    Nyckelord :flerspråkiga barns samspel; pedagog; lek; utomhusmiljö; observation- och intervjustudie;

    Sammanfattning : Uppsatsen handlar om flerspråkiga barns sociala samspel. Ett intresse för att skriva om det här ämnet beror till stor del på att talet om “den flerspråkiga förskolan” kommit till uttryck under de senaste 10 åren, vilket syftar på förskolor där majoriteten av barnen har ett annat modersmål än svenska. LÄS MER

  3. 23. Musikens betydelse för flerspråkiga barns språkutveckling : Musik som ett redskap för språkstimulans och kommunikation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Nurto Larsson; Soghra Hosseini; [2019]
    Nyckelord :Musikaktiviteter; språkutveckling; andraspråksinlärning; kommunikation; flerspråkiga barn; förskollärare; förskola;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att skapa kunskap om hur förskollärare kan främja språkutvecklingen hos flerspråkiga barn med hjälp av musikaktiviteter och hur de använder musik som ett redskap för språkstimulans och kommunikation. Det insamlade materialet analyserades med hjälp av ett sociokulturellt perspektiv av Vygotskij samt Gardners teoriutveckling kring multipla intelligenser. LÄS MER

  4. 24. Vi får bli inne idag! Fem förskollärares berättelser om att arbeta med undervisningsstunder i utemiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Edona Morina; [2019]
    Nyckelord :Förskollärare; spontana undervisningsstunder; planerade undervisningsstunder; utemiljön;

    Sammanfattning : Denna studie utforskar förskollärares berättelser om att arbeta med planerade och spontana undervisningsstunder i utemiljön i svenska förskolor. Syftet är att utforska mål och ideal om att vistas i utemiljön och de hinder som uppstår i förskolans organisatoriska förutsättningar som kan påverka möjligheterna. LÄS MER

  5. 25. Fire Ban Approved Outdoor Stove.

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :FRITIOF LEMBKE; ANNA SÖDERBAUM; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The extreme heatwave and draught summer 2018 led to extensive fire bans in Sweden, limiting the outdoor cooking possibilities. All equipment with an open flame were forbidden to use. Unfortunately, the trend of increasing temperatures and under average rainfall seems to stay, and not only in Sweden. LÄS MER