Sökning: "symbolisk interaktionism självbild"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden symbolisk interaktionism självbild.

  1. 1. "Det är redan bestämt innan man får vara delaktig" - en kvalitativ studie av hur äldre skildrar sina möjligheter att delta i Malmös urbana miljö och hur det påverkar uppfattningen av medborgarrollen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Elin Sterner; [2022]
    Nyckelord :äldre; äldrevänlig; delaktighet; självbild; omgivningsstruktur; rumsdistinktion; social mobilitet; symbolisk interaktionism; Social Sciences;

    Sammanfattning : Antalet äldre förväntas att öka och i samband med urbanisering är det enligt WHO en av dagens största sociala transformationer. För att försäkra inkluderande och rättvis stadsmiljö för samtida och framtida äldre har WHO utvecklat ett program med kriterier för städer att följa. LÄS MER

  2. 2. Självkänsla ur ett sociologiskt perspektiv : En kritisk analys av begreppets fruktbarhet

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Emil Lundell; [2022]
    Nyckelord :Self-esteem; Self-concept; Revised Janis and Field Scale; Rasch analysis.; Självkänsla; Självbild; Revised Janis and Field Scale; Raschanalys.;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att undersöka sociometerteorins sociologiska relevans, förenlighet med flerdimensionella och hierarkiska modeller av självbild samt mätinstrumentet Revised Janis and Field Scales mätegenskaper. En enkät administrerades till 225 studenter vid Karlstads universitet, varav 140 respondenter var kvinnor och 85 var män. LÄS MER

  3. 3. Att upprätthålla självbilden : En interpretativ fenomenologisk analys om socialarbetarens upplevelse av privatpersoners attityder och nyhetsmediers framställan av professionen

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Nordenström Maria; Vallberg Viktoria; [2021]
    Nyckelord :Social worker; attitudes; public; social media; news media; self-image; symbolic interactionism; interpretative phenomenological analysis; cognitive dissonance.; Socialarbetare; attityder; privatpersoner; sociala medier; nyhetsmedier; självbild; symbolisk interaktionism; interpretativ fenomenologisk analys; kognitiv dissonans.;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to deepen the understanding of how the social workers' self-images are affected by how they perceive public attitudes and news media's portrayal of their profession as well as understanding how they are coping with it. Interpretative phenomenological analysis (IPA), which focuses on how individuals experience a certain phenomenon, has been used as a method. LÄS MER

  4. 4. ASPERGER. IDENTITET OCH SJÄLVBILD MELLAN NORMALITET OCH AVVIKELSE

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Johanna Johansson; [2019]
    Nyckelord :Asperger syndrom; avvikelse; identitet; normalitet; självbild; stigma; symbolisk interaktionism.Asperger s syndrome; deviance; identity; normality; self-image; stigma; symbolic interactionism.;

    Sammanfattning : Antalet neuropsykiatriska diagnoser och antal personer som diagnostiseras har ökat de senaste året. Diagnostiseringen kan dock ha djupare betydelse och bidra till stigmatisering och utanförskap, men samtidigt medföra stöd och ge identitet och samhörighet. LÄS MER

  5. 5. "En chans att vara någon annan" : En kvalitativ studie i symbolisk interaktionism och hur unga män använder Instagram som en plats för att skapa och forma sin självbild

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

    Författare :Hanna Stark Jansson; [2018]
    Nyckelord :Instagram; självbild; symbolisk interaktion; jämförelse;

    Sammanfattning : Instagram is one of the fastest growing social networks and has given the image a new meaning. With social media like Instagram, the user can decide how he wants to be perceived by others. By choosing what images he wants to publish, he creates and forms the content of Instagram, which in turn creates and forms how he will be perceived. LÄS MER