Sökning: "systematiskt förhållningssätt"

Visar resultat 6 - 10 av 130 uppsatser innehållade orden systematiskt förhållningssätt.

  1. 6. Fysikundervisning med och utan stöttning : En designstudie om det fysikaliska fenomenet flyta och sjunka

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Amanda Olsson; Sofia Söderberg; [2023]
    Nyckelord :float sink; hands-on-activity; interplay; preschool teatcher; scaffolding; Barnutforskande; flyta sjunka; förskollärare; samspel; stöttning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur ett stöttande arbetssätt utvecklar barns ämneskunskaper i undervisning om flyta och sjunka som fenomen. I studien deltog förskolebarn i åldrarna två till fem år, som gick på en åldersblandad avdelning i en förskola i Mellansverige. LÄS MER

  2. 7. Skolsköterskors erfarenheter av hälsofrämjande arbete för elever med övervikt och obesitas : En kvalitativ litteraturöversikt med systematiskt ansats

    Magister-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för vårdvetenskap

    Författare :Eva Söderlind; Johanna Hartikainen; [2023]
    Nyckelord :School nurses; Overweight; Obesity; Health promotion work; School students; Experiences; Challenges; Strategies; The student s environment; Skolsköterskor; Övervikt; Obesitas; Hälsofrämjande arbete; Elever; Erfarenheter; Utmaningar; Strategier; Elevens omvärld;

    Sammanfattning : Bakgrund: Övervikt och obesitas ökar bland barn och ungdomar och orsakar allvarliga sjukdomstillstånd. Det påverkar även elevens förmåga att prestera akademiskt. Skolsköterskan med sin specialistkunskap inom folkhälsovård har ett viktigt uppdrag att arbeta hälsofrämjande med elever med övervikt och obesitas. LÄS MER

  3. 8. Jet Engine Recycle Model : A Case Study to Design a General Model to be Used on Jet Engines

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Felicia Dyberg; [2023]
    Nyckelord :Jet Engine Recycling; Recycling of Aircraft; End-of-life Engines; End-of-life Aircraft; Sustainable Recycling; Innovative Recycling; Engine Materials; Circular Economy; 3D-printing.; Jetmotoråtervinning; Återvinning av Flygplan; Uttjänta Motorer; Uttjänta Flygplan; Hållbar Återvinning; Innovativ Återvinning; Motormaterial; Cirkulär Ekonomi; 3D-Utskrift.;

    Sammanfattning : The focus on sustainability development together with the growing market of end-of-life jet engines is a reason for performing research on how to improve the recycling of jet engines. The reuse and recycling of the jet engines contributes to decreasing the need for new extracted material and processing and manufacturing new parts. LÄS MER

  4. 9. Litterära möjligheter : Didaktisk potential för litteraturundervisning med ett läromedel för gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Martin Joby; [2023]
    Nyckelord :Reading literature; upper secondary school; learning materials; views on literature; legitimation of reading; widened digital text-world; didactics for the subject of Swedish; Litteraturläsning; gymnasieskolan; läromedel; litteratursyner; legitimering av läsning; vidgad digital textvärld; svenskämnesdidaktik;

    Sammanfattning : Läsningen i dagens skola påverkas av såväl internationella kunskapsmätningar som normer av kritiska förhållningssätt i en utsträckning som utmanar skönlitteraturens roll för skolans värdeutvecklande uppdrag. Ämnesplanen för svenska i gymnasieskolan motiverar läsning som läsfärdighetsträning, kritisk läsning såväl som inlevelsefull läsning, vilket innebär en komplex litteraturundervisning. LÄS MER

  5. 10. ”Genusarbete i förskolan” : En kvalitativ studie om förskollärares arbete med genusfrågor i förskolans undervisning och lärmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Olivia Waldhagen; Matilda Waldestål; [2023]
    Nyckelord :Genus; normer; könsmönster; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : I en rapport gjord av Skolinspektionen (2017, s. 9) konstateras det att förskolan inte lever upptill de styrdokument och riktlinjer som finns för att motverka stereotypa normer och könsmönster i förskolan. Läroplan för förskolan (lpfö 18, s. LÄS MER