Sökning: "tidig språkstimulering av barn"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden tidig språkstimulering av barn.

  1. 1. Prata mera med ditt barn!

    Master-uppsats, Jönköping University/HHJ. IMPROVE (Improvement, innovation, and leadership in health and welfare)

    Författare :Elisabeth Runge; [2022]
    Nyckelord :digital media; word stimulation; language development; TAKK.; digitala medier; ordstimulera; språkutveckling; TAKK.;

    Sammanfattning : Digitala bilder och föräldrars betydelse för barnets språkutveckling har uppmärksammats av forskare de senaste åren. Barn lär sig genom socialt samspel då mimik, gestik, ord, fonetik och handlingar sammankopplas i hjärnan. Delade meningar råder kring vad är bra och mindre bra för barnets språkutveckling. LÄS MER

  2. 2. Förekomsten och betydelsen av högläsning : När, var och hur sker högläsning i förskolan och i hemmet? Vilka föreställningar om högläsningens betydelse finns i dagens debatt och forskning?

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Linda Dolk; Inger Gren; [2015]
    Nyckelord :Högläsning; förskola; språkutveckling; förskollärare; läslust; läsmiljö; barn; pedagog; hemmiljö.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på hur ofta, hur länge och när pedagoger i förskolan och vårdnadshavare i hemmen ägnar sig åt högläsning, samt vid vilka situationer man läser för barnen. För att få svar på våra frågor har vi gjort en undersökning med hjälp av enkäter. LÄS MER

  3. 3. Pedagogers uppfattningar om språkstimulering i förskolan

    M1-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Anna Jonasson; Tove Palm; [2012]
    Nyckelord :förskola; språkstörning; språksvårigheter; tidig språkstimulering; språkstimulering; leken;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka vilka uppfattningar pedagoger i förskolan har om begreppet språkstimulering, men även hur barn som har språkliga svårigheter synliggörs samt vilka insatser och resurser som kan sättas in för att stödja dessa barn. Studien genomfördes med hjälp av en kvalitativ metod. LÄS MER

  4. 4. Språkutveckling i förskolan : -en intervjustudie om pedagogers arbete med språkutveckling för barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Camilla Larsson; [2009]
    Nyckelord :Language development; language stimulation; treatment; communication; methods; språkutveckling; språkstimulering; metoder; bemötande; kommunikation och föräldrasamverkan;

    Sammanfattning : Abstract In my work on language development in preschool the purpose was to examine how and to what extent the pre-school supports children with special needs in their language development. Trough qualitative interviews with four preschool teachers, I wanted to see how they work with language development in preschool. LÄS MER

  5. 5. Tidig språkstimulering Pedagogers arbete med barn i förskolan och i de tidiga skolåren Med fokus på läs och skrivinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anne Frostander; [2008]
    Nyckelord :Språkförsening; språklig medvetenhet; språkmiljö; språkstörning; språkutveckling;

    Sammanfattning : I denna studie undersöktes pedagogers arbete med barns/elevers språkutveckling i förskolanoch skolan. Jag undersökte också om pedagoger har stöd av specialpedagoger i arbetet med dom språksvaga barnen/elever och om miljön kan vara språkutvecklande för alla barn/elever. LÄS MER