Sökning: "traumatic experience"

Visar resultat 21 - 25 av 258 uppsatser innehållade orden traumatic experience.

  1. 21. Empatins risker : En kvalitativ intervjustudie om chefers uppfattning och förståelse av empatitrötthet inom socialt arbete.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avdelningen för socialt arbete

    Författare :Johanna Hallin; Emilie Henry; [2023]
    Nyckelord :compassion fatigue; empathy; social work; secondary trauma; empatitrötthet; empati; socialt arbete; sekundärt trauma;

    Sammanfattning : This study aims to examine the understanding of compassion fatigue, the burdens of social work, and its relevance within different social work organisations. Interviews were conducted with eight social work managers from various workplaces across Sweden. Participants volunteered to take part in the study. LÄS MER

  2. 22. Sjuksköterskors erfarenheter av empatitrötthet : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för vårdvetenskap (VV)

    Författare :Hedvig Johansson; Simon Jönsson; [2023]
    Nyckelord :Burnout; compassion fatigue; experiences; nurses; secondary traumatic stress; Empatitrötthet; sekundär traumatisk stress; sjuksköterskor; uppleveler; utbrändhet ;

    Sammanfattning : Bakgrund: Empatitrötthet, översatt från engelskans compassion fatigue, är ett komplext begrepp och anses vara en konsekvens av långvarig exponering av utbrändhet och sekundär posttraumatisk stress, som kännetecknas som avsaknad av empati. Empatitrötthet hos yrkesverksamma sjuksköterskor ses som ett problem, då det empatiska bemötandet mot patienterna ligger till grund för en personcentrerad vård. LÄS MER

  3. 23. Negotiating Unwanted Outsider Status- A study of Gang Subculture among Rohingya Refugees in Bangladesh

    Master-uppsats, Lunds universitet/Sociologi; Lunds universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Sourav Das; [2023]
    Nyckelord :Rohingya; Rohingya Refugees; Gangs; Refugee Gang; Deviant Subculture; Gang Subculture; Moral Panic; Folk devils; Law and Political Science; Cultural Sciences; Social Sciences;

    Sammanfattning : The emergence of the refugee gang subculture has changed its focus from being a regional to a worldwide problem, drawing on the findings of previous studies. Many past studies suggest that the massive influx of Rohingya refugees from Myanmar has not only amplified existing socioeconomic challenges but has also fueled concerns within the host population in Bangladesh regarding organized gang violence. LÄS MER

  4. 24. Till barnets bästa? En kvalitativ undersökning av familjehemsvård och den yttre sekretess som råder mellan kommuner

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Pelin Nergiz Erdal; Felicia Barra Lazarevska; [2023]
    Nyckelord :family home; foster care; foster children; foster parents; secrecy; Social Sciences;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to investigate how the secrecy that prevails between municipalities, more precisely between social administrations, can be an obstacle in the case of a family home placement. Four theories have been used in this study to analyze the results: Michael Lipsky's grassroots bureaucracy, Attachment theory by Bowlby, trauma-informed care by Boswell and Batch, and emotions in legal decision-making processes by Wettergren. LÄS MER

  5. 25. Förskolans pedagoger i mötet med barn som har traumatiska erfarenheter : En enkätstudie om pedagogers yrkeserfarenheter, kunskaper och behov

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Tristan Ellingsen; Ronja Sjölin; [2023]
    Nyckelord :traumatic experiences; years of professional experience; knowledge; education; support; resources; socioeconomic areas; preschool; teacher.; traumatiska erfarenheter; yrkeserfarenhet; kunskap; utbildning; stöd; resurser; socioekonomiska områden; förskola; lärare.;

    Sammanfattning : Denna kvantitativa enkätstudie riktar sig till yrkesverksamma pedagoger i förskolan. Syftet är att undersöka kunskapsläget hos pedagoger i Sveriges förskolor och deras behov av stöd och resurser i förhållande till barns traumatiska erfarenheter utifrån pedagogernas utbildningsnivå, år i yrket och vilket socioekonomiskt område de arbetar i. LÄS MER