Sökning: "ungdomslitteratur"

Visar resultat 16 - 20 av 185 uppsatser innehållade ordet ungdomslitteratur.

  1. 16. Andraspråkselevers attityder till skönlitteratur med multietniskt ungdomsspråk respektive standardsvenska

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för svenska och flerspråkighet

    Författare :Josefin Sehmi; Sanna Sardar Muhamad; [2023]
    Nyckelord :Multietniskt ungdomsspråk; igenkänning; matchning; språkattityder; språkstilar; ungdomslitteratur;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar attityder till språkstilarna multietniskt ungdomsspråk och standardsvenska i skönlitteratur utifrån ett andraspråksperspektiv och ett elevperspektiv. Skönlitteratur har en betydande roll för språkutvecklingen, men samtidigt minskar läslusten hos ungdomar allt mer. LÄS MER

  2. 17. Vilka är jinnerna och vad gör de? : En narratologisk analys av Sonia Nimrs Fenixtrilogi

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för Asien- och Mellanösternstudier (IAM)

    Författare :Anna-Karin Steinholtz; [2023]
    Nyckelord :Jinner; Sonia Nimr; Fågel Fenix; Palestina; arabisk ungdomslitteratur; arabisk fantasy; narratologi; YA literature;

    Sammanfattning : Jinnen är ett frekvent förekommande väsen i arabisk kultur och litteratur alltsedan förislamsk tid. Syftet med denna litteraturstudie är att undersöka hur jinnerna beskrivs och representeras i Fenixtrilogin av Sonia Nimr. LÄS MER

  3. 18. La literatura infantil y juvenil en la enseñanza de español como lengua extranjera – desde una perspectiva intercultural. Una revisión literaria

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Göteborgs universitet / Lärarutbildningsnämnden

    Författare :Merlissa Sakr; [2022-05-10]
    Nyckelord :Spanish; learning;

    Sammanfattning : Kan barn- och ungdomslitteratur gynna elever som läser spanska som andraspråk? I denna forskningsöversikt kommer frågan ”vad säger tidigare forskning om barn- och ungdomslitteratur i spanskundervisningen för att skapa ett interkulturellt lärande?” att besvaras. Syftet med detta arbete är att försöka ge en så klar bild som möjligt vad barn- och ungdomslitteraturen kan bidra med i undervisningen för att skapa ett interkulturellt lärande. LÄS MER

  4. 19. ”Och med granskogen följer mörker” Natursyn i två barnlitterära bilderböcker av Lars Lerin

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion

    Författare :Oskar Jonsson; [2022-02-17]
    Nyckelord :Lars Lerin; Ekokritik; Barn- och ungdomslitteratur; Bilderböcker;

    Sammanfattning : This thesis examines which attitudes towards nature can be found in two contemporary children’s picture books by Swedish artist and author Lars Lerin. The questions posed further concern whether there are visible differences between the attitudes in the two books and whether there is a didactic attempt to influence the reader in a certain direction. LÄS MER

  5. 20. Litterära vägar till fantastiska världar : Hungerspelen i svenskämnets litteraturundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Simone Lejon; [2022]
    Nyckelord :Värdegrund; skönlitteratur; science fiction; dystopi; postapokalyptisk science fiction; fantastisk litteratur; ungdomslitteratur; Hungerspelen; litteraturundervisning; svenskämnet; didaktik; didaktisk potential;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att analysera Suzanne Collins roman Hungerspelen och finna uttryck som sedan kopplas till gymnasieskolans värdegrund. Detta för att ta reda på vilken didaktisk potential som kan utvinnas ur romanen. Teorin bakom analysen är didaktisk potential i samsyn med Alkestrands (2016) definition av begreppet. LÄS MER