Sökning: "upper secondary education"
Visar resultat 36 - 40 av 1571 uppsatser innehållade orden upper secondary education.
36. Litteraturundervisning i gymnasieskolan: En samling av lärares åsikter om läroplanen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktikSammanfattning : Denna studie ämnade ge en inblick i hur lärare använder sig av läroplanen i litteraturundervisningen i ämnet svenska och deras åsikter om detta. Studien samlade in data via en enkät och intervjuer med lärare som arbetar som svensklärare i den svenska gymnasieskolan. LÄS MER
37. Bortom EU-spelets regler : Politiska kunskaper om EU i läroböcker och dess möjliggörande till politiskt deltagande
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Sweden is a member of the European Union and Sweden’s turn-out in the elections to the European Parliament is low compared to its own national elections. Earlier research in the field of didactics in civics regarding the EU have mostly focused on aspects of civic education such as which subject content teachers teach and what knowledge they test their students on. LÄS MER
38. Undersökande arbetssätt i matematik : En intervjustudie om gymnasielärares syn på undersökande aktiviteters möjligheter, förutsättningar och begränsningar
Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : Undersökande arbetssätt ska enligt läroplanerna ingå i undervisningen i matematik för alla åldrar. Majoriteten av den forskning som lagts på undersökande arbetssätt har fokuserat på åldrar upp till grundskolans senare år. LÄS MER
39. Tillgången till skolbibliotek som tolkningsfråga. : En studie av hur grundskolerektorer tolkar skollagen och betydelsen det har för skolbiblioteksverksamheten.
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABMSammanfattning : The purpose of this master's thesis is to contribute with knowledge about how elementary school principals interpret of the School Act chapter 2, section 36§, which states that students in primary school, primary special school, special school, Sami school, upper secondary school and upper secondary special school must have access to school libraries. It explores the school principals perceptions of how the school library contribute to the education structure of their school in general and how their interpretation of the law impacts how the library operation is designed. LÄS MER
40. Det får inte bli för mycket Hollywood : En undersökning om spelfilmens roll i religionskunskapsundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : This thesis aims to examine students and teachers’ attitudes towards the use of fiction film in religious studies in upper secondary schools in the province of Scania in Sweden. The thesis has a particular focus on the use of film in order to facilitate understanding of different religions and views of life and what students report gaining from viewing film in the classroom. LÄS MER