Sökning: "utbildning flickor"

Visar resultat 6 - 10 av 318 uppsatser innehållade orden utbildning flickor.

  1. 6. Elevers deltagande i samhällsfrågor : En studie om pojkars och flickors delaktighet i klassrumssamtal om samhällsfrågor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emil Vesterlund; Gustav Torseng; [2023]
    Nyckelord :Samhällsfrågor; pojkar; flickor; delaktighet; samtalsklimat; gruppindelning; ordfördelning;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att fördjupa kunskaper om lågstadielärares uppfattning om pojkars och flickors delaktighet i samtal om samhällsfrågor, samt hur lärare möjliggör delaktigheten för eleverna i samtalen. För insamling av material till studien har fyra intervjuer gjorts med fyra lärare på lågstadiet. LÄS MER

  2. 7. Högstadieelevers resonemang kring matvanor

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Stina Nord; Erika Boström; [2023]
    Nyckelord :Upper secondary school students; Eating habits; Högstadieelever; Matvanor;

    Sammanfattning : Sammanfattning Bakgrund Forskning har visat att pojkars och flickors matvanor skiljer sig åt på högstadiet. Riksmaten ungdoms resultat visade att mer än 90% av deltagarna åt mindre än hälften av den rekommenderade mängden frukt och grönsaker. Ungdomar har god kännedom om vad som anses vara hälsosam och ohälsosam mat. LÄS MER

  3. 8. Genusnormer i musik och dans- : En kvalitativ studie om förskollärares synsätt på könsnormer i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora; Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Rola Elkayal; Madelene Bogren; [2023]
    Nyckelord :dance; dichotomy; equality; gender; gendernorms; music; preschool.; dans; dikotomi; förskola; genus; jämställdhet; könsnormer; musik.;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att öka kunskapen om förskollärares olika synsätt på genus, i relation till barns estetiska uttrycksformer i dans och musik. Detta är en kvalitativ studie som genomfördes med hjälp av semistrukturerade intervjuer med sju förskollärare. LÄS MER

  4. 9. Att tidigt upptäcka läs- och skrivsvårigheter : En kvalitativ studie ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Nuldén Sofia; [2023]
    Nyckelord :förskola; grundskola; inlärningssvårigheter; lässvårigheter; screening; skrivsvårigheter; utbildning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur fem lärare arbetar för att upptäcka läs- och skrivsvårigheter bland de yngsta eleverna; ser de några mönster som indikerar vem som senare kan få svårigheter med att läsa och skriva? Studien tittar också på vilka planer de tre olika skolorna har för att upptäcka läs- och skrivsvårigheter. Respondenterna har tre olika utbildningar, förskollärare, speciallärare och grundskollärare. LÄS MER

  5. 10. Flickor och teknik : En kvalitativ studie om hur flickor i årskurs tre uppfattar ämnet teknik och dess praktiska undervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Clara Hellgren; Ellen Andersson; [2023]
    Nyckelord :Teknik; Teknikintresse; Flickor; Genus; Årskurs 1–3;

    Sammanfattning : Tidigare studier har noterat en avtagande intressekurva för flickor inom teknikämnet med stigande ålder, och det finns en brist i studier som fokuserar på flickor och teknik i årskurs 1–3. Syftet med denna studie är att ta reda på hur flickor i årskurs tre uppfattar teknikämnet och dess praktiska undervisning. LÄS MER