Sökning: "utomhus pedagogik på förskolan"
Visar resultat 16 - 20 av 75 uppsatser innehållade orden utomhus pedagogik på förskolan.
16. "Stopp! Springer gör vi utomhus" : Barns behov och rörelsemöjligheter i förskolans inomhusmiljö
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktikSammanfattning : Barn ska få möjligheter till rörelse och fysisk aktivitet samt att uppleva rörelseglädje. Förskolan har ett uppdrag att se till att barnen får möjlighet att utveckla en uppfattning om hur rörelse och en näringsrik kost kan bidra till en hälsosam livsstil. LÄS MER
17. Spontan undervisning utomhus i förskolan : Förskollärares uppfattningar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Sammanfattning I denna studie är vårt syfte att undersöka en förskollärares syn på den spontana undervisningen i förskolan. Vi är två yrkesverksamma pedagoger med flera år inom yrket och har utgått ifrån våra egna erfarenheter av hur av den spontana undervisningen bedrivs i förskolan. LÄS MER
18. Rörelse och fysisk aktivitet : En studie om pedagogers förhållningssätt och kunskap om rörelse och fysisk aktivitet
M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka möjligheter och utmaningar som förskollärare upplever i att erbjuda och stimulera barn till fysisk aktivitet på förskolan. Syftet var vidare att jämföra likheter och skillnader mellan förskolor med uttalad och outtalad rörelseinriktning. LÄS MER
19. Förskollärares resonemang kring utomhuspedagogik : En fenomenografisk studie
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Sammanfattning Inledning: I rådande pandemi på grund av covid-19 har många förskolor fått omstrukturera sina verksamheter och bedriva mer undervisning utomhus. Utomhusvistelsen har ökat och det ställer därmed ännu högre krav på pedagogerna kring deras kunskaper om utomhuspedagogik. LÄS MER
20. Utomhuspedagogik : en kvalitativ undersökning om förskollärares förhållningssätt till undervisning utomhus
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka förskollärarens beskrivningar om, och i så fall på vilket vis använder utemiljön för att stimulera barns lärande och utveckling. Studien är baserad på en kvalitativ undersökning i form av intervjuer av fyra förskollärare som arbetar i olika förskolor i kommunen. LÄS MER