Sökning: "utomhusdidaktik förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden utomhusdidaktik förskola.

  1. 1. Undervisning på gården, mer än en fråga om utrymme? : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares didaktiska reflektioner kring förskolegården

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Isabelle Ahlin; Emma Sanchez; [2022]
    Nyckelord :Förskola; undervisning; förskolegården; utomhusdidaktik; utomhusmiljö;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka förskollärares erfarenheter av att använda förskolegården som undervisningsmiljö. Den datainsamlingsmetod som ligger till grund för studien bygger på intervjuer med åtta verksamma förskollärare. LÄS MER

  2. 2. Är ute lika bra som inne? : om utevistelsen på förskolor

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Therése Fors; Therése Jönsson; [2019]
    Nyckelord :Fri lek; lärarledd aktivitet; utomhuspedagogik; utomhusdidaktik; förskolegården; utemiljö;

    Sammanfattning : Denna studie har riktat sig till ett stort antal pedagoger som arbetar i barngrupp på förskola i Sverige. Undersökningens mål är att undersöka hur stor del av dagen barnen tillbringar på den inhägnade gården samt hur ofta det förekommer planerad lärarledd aktivitet utomhus respektive inomhus? Vidare så är undersökningens mål att få fram vad respondenterna anser vara det huvudsakliga syftet med utomhusvistelse på förskolan. LÄS MER

  3. 3. Elevers lärande av ekologi i förskola och grundskola : en systematisk litteraturstudie om undervisning i ekologi utanför klassrummet

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Jessica Lönnebacke; [2015]
    Nyckelord :Lärande; Ekologi; Utomhuspedagogik; Utomhusdidaktik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att se hur tidigare forskning beskriver hur lärare använder utomhuspedagogik när det kommer till undervisning i ekologi från förskolan upp till årskurs sex. Studiens syfte besvaras genom frågeställningarna ”Vilka områden inom ekologi exemplifieras av tidigare forskning som möjliga att genomföra utanför klassrummet och hur kan denna undervisning utföras?” samt ”Vilka utmaningar och möjligheter finns enligt tidigare forskning med att bedriva ekologiundervisning utanför klassrummet?”. LÄS MER

  4. 4. Hur äventyrspedagogik tillämpas på en Reggio Emilia-inspirerad förskola : Reggio Emilia-pedagogers tankar om äventyrspedagogik

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Mikael Pettersson; Sebastian Palm; [2013]
    Nyckelord :Adventure Education; Reggio Emilia; learning processes; collaborative learning; experiential learning; experience with all your senses; suspense; fantasy; outdoor environment; outdoor didactics; movement; gross motor skills; Äventyrspedagogik; Reggio Emilia; lärandeprocesser; samarbetsinlärning; upplevelsebaserat lärande; uppleva med alla sinnen; spänning; fantasi; utomhusmiljö; utomhusdidaktik; rörelse; grovmotorik;

    Sammanfattning : Syftet med det självständiga arbetet var att undersöka hur äventyrspedagogik tillämpas i en Reggio Emilia-inspirerad förskola. Genom att jämföra dessa pedagogiker kan man få syn på likheter och skillnader som motiverar tillämpningens betydelse för barns lärandeprocesser. LÄS MER

  5. 5. Barn och Natur. Förskolepedagogen i fokus.

    C-uppsats,

    Författare :Emma Thillman; [2011]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; utomhusdidaktik; natur; närmiljö;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Syftet med undersökningen har varit att undersöka pedagogers uppfattning om naturen,utomhuspedagogik och utomhusdidaktik i en förskola som har nära tillgång till en gård och ett skogsparti.Min huvudfråga är: Vad har pedagogerna för uppfattning om naturen, både innanför och utanför, förskolan?Metoder som har använts till detta arbete är observationer och intervjuer. LÄS MER