Sökning: "utredning av läs- och skrivsvårigheter"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden utredning av läs- och skrivsvårigheter.

  1. 1. Speciallärarrollen i förskoleklass : En intervjustudie med läs- och skrivutvecklingsarbetet i fokus

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Therese Klefbom; Maria Ahlgren; [2021]
    Nyckelord :förskoleklass; kartläggning; tidiga insatser; läs- och skrivutveckling; speciallärare;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att få ökad kunskap om speciallärarens roll i arbetet med läs- och skrivutveckling i förskoleklass. Detta undersöktes utifrån speciallärares beskrivningar av ett specifikt kartläggningsmaterial, relaterat till språkutveckling i förskoleklass. LÄS MER

  2. 2. Pedagogisk utredning - Vägen dit och efteråt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ann-Christin Edström; Sara Lundgren; Sophie Nystedt Malm; [2019]
    Nyckelord :lärarperspektiv; läs- och skrivsvårigheter; pedagogisk kartläggning; pedagogisk utredning; åtgärder;

    Sammanfattning : Vårt syfte med denna uppsats är att belysa lärares perspektiv på pedagogiska utredningar av läs- och skrivsvårigheter och vad dessa leder till. Vi genomförde kvalitativa intervjuer med fem klasslärare och tio speciallärare som arbetar på lågstadiet. LÄS MER

  3. 3. Flerspråkiga elever i läs- och skrivsvårigheter : En enkätstudie om att upptäcka och utreda på Internationella Engelska Skolan i Sverige

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Johanna Sandberg Nicolaides; [2019]
    Nyckelord :Flerspråkighet; läs- och skrivsvårigheter; samverkan modersmålslärare; enkätstudie; kartläggning och bedömning;

    Sammanfattning : Sammanfattning Skolan har svårigheter att upptäcka och utreda flerspråkiga elever i läs- och skrivsvårigheter vilket är bakgrunden till denna studie. För en flerspråkig elev som börjar skolan kan bristande kunskaper i det svenska språket vara ett hinder för att tillgodogöra sig undervisningen men även läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER

  4. 4. Flerspråkiga elever med språklig sårbarhet och grammatiska svårigheter- hur kan vi bedöma och hjälpa på rätt sätt?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Teresa Laurisch; [2018]
    Nyckelord :Flerspråkighet; Grammatik; Intervention; Processbarhetsteori; Språkstörning;

    Sammanfattning : Laurisch, Teresa (2018). Flerspråkiga elever som uppvisar grammatiska svårigheter- hur kan vi bedöma och hjälpa på rätt sätt? Speciallärarprogrammet med inriktning grav språkstörning, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  5. 5. Det är något som inte stämmer : Att urskilja dyslexi hos andraspråkselever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Ulrika Larsson; Ulla-Britt Petersson; [2018]
    Nyckelord :the Simple View of Reading; dyslexi; flerspråkighet; läs- och skrivsvårigheter; svenska som andraspråk; andraspråksinlärning;

    Sammanfattning : Att urskilja om en andraspråkselevs läs- och skrivsvårigheter är av tillfällig, andraspråksrelaterad natur eller ett tecken på en djupare problematik är svårt. Samtidigt är det av fundamental betydelse för att eleven i fråga ska få den undervisning som svarar mot aktuell utvecklingsnivå och behov. LÄS MER