Sökning: "utvecklingsprocess på förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden utvecklingsprocess på förskolan.

  1. 1. Verksamhetsutveckling genom kollegialt lärande : Verksamhetsutvecklarens roll ur förskolläraren och barnskötarens perspektiv

    Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Utbildningsvetenskap

    Författare :Yazici Zehra; [2022]
    Nyckelord :kollegialt lärande; ledarskap; transformativt ledarskap; utvecklingsprocess; verksamhetsutvecklare; verksamhetsutveckling;

    Sammanfattning : Denna intervjustudie riktar sig till att tillföra kunskap om hur verksamhetsutvecklaren kan bidra till utveckling inom utbildningsuppdraget genom kollegialt lärande. Undersökningen utgår ifrån förskollärarnas och barnskötarnas perspektiv. Med en infallsvinkel inom ledarskapsteorin undersöks verksamhetsutvecklarens roll i denna studie. LÄS MER

  2. 2. "Öppenhet och förståelse för varandra och att ha roligt. Det är viktigast." : en kvalitativ undersökning om förskolans arbete med kollegialt lärande

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Heléne Eriksson; [2020]
    Nyckelord :kollegialt lärande; arbetslag; förskollärare; motivation; lärande; förskola;

    Sammanfattning : I en förskoleverksamhet verkar idag olika yrkeskategorier för att skapa de rätta förutsättningarna för att våra barn ska utveckla sitt intresse till ett livslångt lärande. Ett av Skolverkets främsta verktyg för att utveckla- och kvalitetssäkra utbildningen inom förskolans verksamhet går genom ett kollegialt lärande. LÄS MER

  3. 3. Specialpedagogisk handledning : En studie om hur några pedagoger i förskolan ser på specialpedagogisk handledning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Therese Johansson; [2020]
    Nyckelord :Specialpedagog; specialpedagogisk handledning; förskola; barn i behov av särskilt stöd; undervisning.;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande arbete är att belysa några pedagogers erfarenhet av specialpedagogisk handledning i förskolekontexter. Den har utförts på två rektorers förskolor, sammanlagt är det nio avdelningar i vardera rektorsområde som har deltagit. LÄS MER

  4. 4. Hitta drivkraften i aktionsforskning - en studie om kollegial utveckling mot högre pedagogisk kvalitet i förskolan

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Susan Empell; [2019]
    Nyckelord :action research; empowerment; collegial learning; mentoring dialogues; diary writing; pedagogical quality; reflection; time;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ aktionsforskningsstudie utförd i förskolan. Studiens syfte är att bidra med kunskap genom ett praktiskt exempel visa hur pedagoger aktivt kan medverka till pedagogisk kvalitetsutveckling genom aktionsforskning. Metoden för undersökningen har främst följt Rönnermans (2012) aktionsforskningsprocess. LÄS MER

  5. 5. På resa genom Sverige : Ett brädspel om Sveriges natur

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Henrik Fjärstedt; Sara Svedberg; [2018]
    Nyckelord :Brädspel; Flora och Fauna; Förskola; Förskollärare; Naturfenomen; Proximala utvecklingszonen; Sociokulturell teori; Spelmekanik;

    Sammanfattning : ”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse förnaturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter,djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen” (Skolverket 2016) En väg till lärande är spel och liksom lekar kan spel motivera till lärande genom glädje (Hromek & Roffey, 2009). Detta arbete beskriver hur ett spel som främjar lärande genom glädje har utvecklats och utvärderats. LÄS MER