Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Sveriges grönaste stad? : En studie om grönområdens värde och plats i Göteborg

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Mimmi Abraham; Linnea Thyr; [2022]
    Nyckelord :green spaces; urban planning; urbanization; Gothenburg; values; goal-framing theory; value pluralism; wicked problems; grönområden; stadsplanering; urbanisering; Göteborg; värden; goal-framing theory; värdepluralism; lömska problem;

    Sammanfattning : Grönområden i urbana miljöer bidrar med många centrala funktioner vilka är livsviktiga för både djur och människor, exempelvis biologisk mångfald, ekosystemtjänster och positiva hälsoeffekter. Förekomsten av grönområden och dess funktioner hotas däremot av den snabba globala urbaniseringen som ger upphov till förändrad markanvändning. LÄS MER

  2. 2. Socialt hållbar stadsutveckling : Strategier för att stärka den sociala hållbarheten i svensk kommunal planering

    Master-uppsats, KTH/Urbana och regionala studier

    Författare :Peter Nyström; [2021]
    Nyckelord :social sustainability; urban development; social cohesion; municipal planning; citizen participation; social hållbarhet; stadsutveckling; social sammanhållning; kommunal planering; medborgardeltagande;

    Sammanfattning : I planerings - och stadbyggnadssammanhang har social hållbarhet i dagsläget med en samhällsutveckling som karaktäriseras av tilltagande värdepluralism och polarisering allt mer kommit att betraktas som en viktig faktor för samhällets förmåga att hantera intressekonflikter mellan olika grupper och intressen. Forskningen avseende social hållbarhet visar dock genomgående att det saknas en allmänt erkänd definition av vad social hållbarhet är vilket hämmar det praktiska arbetet med att stärka den sociala hållbarheten i stadsplaneringen. LÄS MER

  3. 3. Värdekonflikter vid implementeringen av tjänstedesign : En kvalitativ fallstudie om hur offentliga tjänstepersoner resonerarkring värdekonflikter vid implementeringen av tjänstedesign

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Mattias Bengtsson; [2021]
    Nyckelord :Opartiskhet; formell jämlikhet; substantiell jämlikhet; tjänstedesign; värdekonflikt; värde; värdepluralism;

    Sammanfattning : Impartiality has for long been a central value in the Swedish public administration. The value of impartiality is recurringly challenged when other values are incorporated through the implementation of innovation. Today Service design is being implemented in the public administration and seem to often emphasize aspects of substantive equality. LÄS MER

  4. 4. "Det är en fantastisk grund att vila verksamheten på!" : En kvalitativ studie av förskollärares uppfattningar av värdegrunden i den svenska förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Kristina Pautkina; [2018]
    Nyckelord :värdegrund; värdegrunden; förskola; etik; värdepedagogik; politik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares uppfattningar av värdegrunden, vilken betydelse de tillskriver den och hur de resonerar vid uppkomsten av etiska dilemman inom värdegrundens ramar. Utgångspunkterna för undersökningen är att vi idag lever i ett postmodernt och mångkulturellt samhälle, som präglas av värdepluralism och skillnader i livsåskådningsfrågor. LÄS MER

  5. 5. Education for Sustainable Development in Perspective(s) : Rural Mongolian teachers’ views on environmental problems

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Eva-Maria Sandin; [2014]
    Nyckelord :Education for sustainable development ESD ; values; value pluralistic; teachers; environmental problems; ethical perspectives; Utbildning för hållbar utveckling; värden; värdepluralism; lärare; miljöproblem; etiska perspektiv;

    Sammanfattning : Many researchers argue that there is a demand for a new way of teaching and learning to better equip us for the value pluralistic society we are living in. Research has shown that teachers are reluctant to teach about value pluralistic subjects. LÄS MER