Sökning: "vad är ett avvikande beteende"

Visar resultat 6 - 10 av 64 uppsatser innehållade orden vad är ett avvikande beteende.

  1. 6. ALLA OFFER ÄR OSKYLDIGA OFFER - ELLER? : En kvalitativ innehållsanalys av hur brottsoffer gestaltas i media

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

    Författare :Noor Ali; Rebecka Leth; Fanny Strömberg; [2021]
    Nyckelord :media; ideal victims; crime victims; framing; content analysis.; media; ideala offer; brottsoffer; gestaltning; innehållsanalys.;

    Sammanfattning : The aim of this essay was to examine how crime victims are portrayed in the Swedish newspapers Dagens Nyheter and Aftonbladet. Previous research has shown that the media tends to focus on the dramatic aspect of a criminal incident, and the victim is often portrayed in a positive way and the perpetrator in a negative. LÄS MER

  2. 7. Behavioural effects on Lymnaea stagnalis following sublethal exposure to the antidepressant fluoxetine

    Master-uppsats, Lunds universitet/Miljövetenskaplig utbildning

    Författare :Jennie Hansson; [2021]
    Nyckelord :Ecotoxicology; Lymnaea stagnalis; fluoxetine; SSRI; Toxicity; sub-lethal; dose-response relationship; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : The use of selective serotonin reuptake inhibitors (SSRI), a group of antidepressants, increases globally resulting in higher concentrations also in wastewater recipients. These concentrations may cause altered behaviour of aquatic organisms and have effects on whole ecosystem level. LÄS MER

  3. 8. ”Den fria leken är inte fri” : En kvalitativ studie om barns fria lek och krigslekar i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hathaikan Ngamnual; Ioana Popescu; [2021]
    Nyckelord :Fri lek; krigslek; makt; styrning och norm;

    Sammanfattning : Abstract   Vårt examensarbete syftar till att undersöka pedagogernas syn på barns fria lek och faktorer som påverkar barns möjlighet till den fria leken i förskolan. Vidare, undersöker vi pedagogernas förhållningssätt om leken övergår till en krigslek samt när, hur och på vilka grunder anser pedagogerna att det är lämpligt att ingripa i barns lek. LÄS MER

  4. 9. BARN I BEHOV AV TILLFÄLLIGT ELLER VARAKTIGT STÖD : Förskollärares upplevelser av att bemöta barn i behov av tillfälligt eller varaktigt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lisa Asplund; Sofia Jansson; [2020]
    Nyckelord :barn; behov; stöd; förskola; förskollärare; samverkan;

    Sammanfattning : Studien vilar på ett socialkonstruktionistiskt perspektiv och syftar till att undersöka hur förskollärare beskriver sitt arbete med att tillgodose alla barns individuella behov av stöd i förskolan; oavsett om barnets behov av stöd är tillfälligt eller varaktigt. En kvalitativ metod användes där vi utgick från semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  5. 10. Hur kommer det sig att vi ser på barns olikhet, på olika sätt? : En vetenskaplig essä om behovet av kollegial reflektion i förskolan

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Madeleine Jonsson; [2020]
    Nyckelord :Preschool; differences; reflection; norms and values; interculturality; intersubjectivity; Förskola; olikheter; reflektion; normer och värden; interkulturalitet; intersubjektivitet;

    Sammanfattning : This essay deals with how we can look at children's differences and create an approach through interculturality as a method. The essay highlights the importance of collegial reflection, but also the individual reflection and that it is a necessity to create a common consensus on how to work with children who have a different pattern of behavior. LÄS MER