Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Moroten och piskan : En studie med fokus på strategier för att främja elevers motivation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Jenny Lind; [2024]
    Nyckelord :didaktiska val; gymnasieelever; lärarens betydelse; motivationsstrategier; studiemotivation.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att utifrån tidigare forskning kartlägga de faktorer och didaktiska val som bäst främjar gymnasieelevers studiemotivation för att sedan undersöka om detta även gällde “mina elever” som jag undervisar i ämnet psykologi, och vad jag som lärare utifrån mina didaktiska val och mitt ledarskap kan göra för att främja deras motivation. Den teoretiska utgångspunkten för studien baseras på tidigare empiri inom studiemotivation samt utifrån den sociokognitiva ansatsen. LÄS MER

  2. 2. Ledarskap och personlighet under covid-19 pandemin

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Psykologi

    Författare :Monica Sveiven; [2021]
    Nyckelord :Ledarskap; Upplevelse; Covid-19; Corona; Kris; Virtuellt ledarskap; Distansarbete; Big 5; Femfaktormodellen;

    Sammanfattning : Med Covid-19 pandemin har ett stort antal företag ställt om sitt arbetssätt till att arbeta digitalt. Detta har medfört utmaningar och krav för företag och ledare till att anpassa sig till distansarbete och på ledarskapet. Syftet med denna studie är att undersöka hur chefer upplever det virtuella ledarskapet under Covid-19 pandemin. LÄS MER

  3. 3. Individuella skillnader i medarbetares upplevda betydelse av att arbetsgivaren investerar i mental hälsa och upplevelsen av övergripande välmående utifrån femfaktorteorin

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Kristina Andersson; Felicia Rissanen; Kajsa Wallin; [2021]
    Nyckelord :well-being; personality; neuroticism; mental health; openness; Social Sciences;

    Sammanfattning : The purpose of our study is to contribute to increased knowledge with the hope of producing arguments as to why employers should invest in mental health by investigating the questions: 1) How does employee personality relate to the experience that it is important that their employers invest in mental health? 2) How does personality relate to the experience of overall well-being? The results are based on 365 responses to our survey containing a personality test according to the Big five theory, an item about overall well-being according to the Cantril Scale and items about what the participants think is important in the workplace. Our results showed a negative correlation between neuroticism and well-being and a positive correlation between extraversion and well-being as well as conscientiousness and well-being. LÄS MER

  4. 4. Sambanden mellan smartphoneberoende, psykisk ohälsa och personlighet : En kvantitativ studie om smartphoneberoende

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Per Svensson; David Lundin; [2019]
    Nyckelord :Smartphone addiction; big five; personality; mental illness; Smartphoneberoende; big five; personlighet; psykisk ohälsa;

    Sammanfattning : Smartphones har blivit en naturlig del av vår vardag och smarta applikationer ger oss ständigt nya möjligheter. Samtidigt som det finns många positiva sidor med tekniken är det av vikt att undersöka vilka konsekvenser den teknologiska utvecklingen kan få på människor samt vad orsakerna bakom detta är. LÄS MER

  5. 5. Har lärare en viss personlighet? : En kvantitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Jim Hermansson; Sally Wertwein Samuelsson; [2019]
    Nyckelord :Teacher’s personality; The Big Five; Gender; University; Secondary school; Lärares personlighet; The Big Five; Kön; Universitet; Sekundär utbildning;

    Sammanfattning : Föreliggande studie undersöker om lärare har en universal personlighetstyp inom fem-faktor modellen och om det finns någon signifikant skillnad mellan kön och personlighet hos lärare. Ämnet är av intresse då det för närvarande är brist på lärare i Sverige och yrket är i behov av höjd attraktivitet. LÄS MER