Sökning: "varumärken"

Visar resultat 6 - 10 av 54 uppsatser innehållade ordet varumärken.

  1. 6. Distributional justice in Swedish-global value chain partnerships for sustainable textile production : A case study on economic distribution within the Sweden Textile Water Initiative

    Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

    Författare :Ingrid Myhr Radell; [2021]
    Nyckelord :RSCM; PPDP; sustainability; textiles; partnerships; investments; value chain; RSCM; PPDP; hållbarhet; textil; partnerskap; investeringar; värdekedja;

    Sammanfattning : Due to the textile industry’s polluting impact on aquatic environments the Sweden Textile Water Initiative (STWI) was established. This Sida funded collaboration between SIWI (Stockholm International Water Institute), Swedish fashion brands and their suppliers received international recognition for their success in achieving tangible environmental results after implementing sustainability measures at the suppliers. LÄS MER

  2. 7. Hur redovisas intellektuellt kapital? En kvalitativ studie på svenska börsnoterade IT-företag

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Melinda Lundberg; Sofia Salomonsson; [2021]
    Nyckelord :Intellektuellt kapital; Finansiella rapporter; Kunskapsföretag; Börsnotering;

    Sammanfattning : Samhällsekonomin har blivit mer kunskapsbaserad vilket har lett till att företags intellektuella kapital har blivit allt viktigare. På grund av tillgångens natur finns dock osäkerhet om hur de ska redovisas. En bransch som kännetecknas av hög kompetens är IT-branschen. LÄS MER

  3. 8. Varumärken som tar ställning : En kvalitativ studie om svenska konsumenters attityder till varumärkens engagemang i kontroversiella frågor

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Gabriel Hassinen; Anton Lindroth; [2021]
    Nyckelord :CSA; Attitudes; Theory of planned behavior; Brand; Brand image; CSA; Attityder; Theory of planned behavior; Varumärken; Varumärkesbild;

    Sammanfattning : Denna studie har baserats på fenomenet Corporate Social Advocacy (CSA) som innebär att företag gör ställningstaganden i socialpolitiskt kontroversiella frågor. Utmärkande för denna typ av frågor är att det inte brukar råda någon konsensus och det existerar två sidor med helt skilda åsikter. LÄS MER

  4. 9. Fint som snus - eller? : En kvalitativ studie om hur influencer marketing av kontroversiella produkter påverkar konsumenters attityder till influencers personliga varumärken.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Emma Enmark; Linette Norström; [2021]
    Nyckelord :Influencer; Marketing; Controversial products; Attitudes; Personal brand; Influencer; Reklam; Kontroversiella produkter; Attityder; Personligt varumärke;

    Sammanfattning : När influencers marknadsför produkter i samarbeten med företag påverkas både företagets, men också influencerns personliga varumärke. Det är därför viktigt för influencers att välja sina samarbeten och vad de gör reklam för. LÄS MER

  5. 10. Konsten att skapa trovärdighet genom influencer marketing : En kvalitativ studie om hur varumärken nyttjar influencers som ett marknadsföringsverktyg för att skapa trovärdighet i sociala medier.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad

    Författare :Pamela Nilsson; Olivia Hiljegren; [2021]
    Nyckelord :influencer marketing; credibility; attractiveness; Source credibility model; word of mouth; attitudes towards online advertising; influencer marketing; trovärdighet; attraktivitet; Source credibility model; word of mouth; attityder mot onlineannonsering;

    Sammanfattning : Att företag använder sig av influencers som ett marknadsföringsverktyg på sociala medier blir allt vanligare att se. Precis som det engelska ursprungsordet influence betyder så handlar influencer marketing om att varumärken använder personer med stora nätverk av följare för att påverka andra konsumenter till varumärkeskännedom och köpbeslut. LÄS MER