Sökning: "visual rhetoric"
Visar resultat 16 - 20 av 126 uppsatser innehållade orden visual rhetoric.
16. Fasansfullt övertygande : En visuell retorikanalys
M1-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)Sammanfattning : The purpose of this analysis is to investigate how communication can convey its messages inorder to convince. Climate change is a multi-faceted problem with unique challenges, onekey challenge being the disconnect of opinions between the public, scientists and the politicalsphere. LÄS MER
17. Hur kan empati skapas för djur med hjälp av informativa illustrationer? : Ett arbete som undersöker hur informativa illustrationer föreställande djur ska kunna väcka empati hos en vuxen målgrupp samtidigt som en trovärdighet och ett informativt värde behålls i illustrationerna.
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknikSammanfattning : Över 1 miljon arter riskerar att dö ut i världen enligt WWF (2022) och inom Sveriges gränser klassas 2249 arter som hotade enligt den svenska rödlistan (2020). Om alla arterna försvinner leder det till stora konsekvenser både för människan och andra arter i världen som idag inte är hotade. LÄS MER
18. Grön retorik? : En kvalitativ semiotisk analys av Oatly’s visuella retorik i Sustainability Report 2020
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)Sammanfattning : Det blir ett alltmer vanligt krav på företag att redovisa hållbarhet i sin produktion. Oatly är ett företag som gjort hållbarhet och miljöaktivism till en del av sin varumärkesidentitet. Denna studie undersöker hur de uttrycker denna identitet i Sustainability report 2020. LÄS MER
19. Dagstidningars implicita argumentation- Framsidors användning av pathos : En retorisk analys av svenska dagstidningars potential att påverka känslolägeni det svenska samhället sett till kontexten av kriget i Ukraina
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : This bachelor's thesis is about exploring what rhetorical power a daily newspaper’s front page might possess in affecting a nation’s emotion with regards to the portrayal of news. More specifically, we study how the news about the war in Ukraine presented on the front pages of Swedish newspapers may contribute to the sense of alarm regarding the current situation in Sweden. LÄS MER
20. Företagsvärderingars betydelse och övertygelse : En visuell retorisk analys av H&M och Volvo Groups kommunikation gällande företagsvärderingar
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Studien analyserar H&M och Volvo Groups kommunikation gällande företagsvärderingar. Företagen verkar inom textilindustrin respektive transport- och fordonsindustrin och har genom åren fått kritik för sin negativa påverkan på hållbarhet. LÄS MER