Sökning: "visuell praktik"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden visuell praktik.

  1. 1. Olena Zelenska, moder till en hel nation

    L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Ellen Archer; Hedda Berg; [2023]
    Nyckelord :Kvinnliga nationalsymboler; modernation; genus; media; krig; konflikt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Moder Svea, Marianne och nu Olena Zelenska? Kvinnliga nationalsymboler har varit återkommande i historien - dels som gestalter som symboliskt ska försvaras av nationens män, dels som mödrar vars uppgift är att ta hand om kollektivet och familjen. Studien undersöker hur två stora populärkulturella medieforum, Vogue och Time Magazine, har porträtterat första damen Olena Zelenska i samband med kriget i Ukraina. LÄS MER

  2. 2. "Swipe up" för nyheter! Att nå generation Z: Interpersonella och visuella medel i nyhetsförmedlingen : En komparativ analys mellan SVT Nyheters och Aftonbladets TikTok-kanaler

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för svenska och flerspråkighet

    Författare :Emilie Arvidsson; [2023]
    Nyckelord :TikTok; generation Z; systemisk-funktionell grammatik SFG ; multimodal kommunikation; sociosemiotik; interpersonell metafunktion; interaktion; visuell framskjutenhet; grafiska element;

    Sammanfattning : Denna studie jämför hur SVT respektive Aftonbladet använder den sociala mediekanalen TikTok för att förmedla nyheter till ungdomar och unga vuxna. Specifikt analyseras hur programledaren (och andra aktörer) använder språkliga medel för att bygga en relation med publiken i nyhetsförmedlingen, hur grafiska element samverkar med programledaren för att skapa begriplighet och väcka intresse, samt hur SVT och Aftonbladet skiljer sig åt vad gäller relation, begriplighet och intresse i nyhetsförmedlingen på TikTok. LÄS MER

  3. 3. Trocaderos rebranding – från töntigt till trendigt : En kvalitativ fallstudie om varumärkespersonligheten som strategisk aspekt vid rebranding

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Hanna von Szalay; Vendela Nygren; [2023]
    Nyckelord :Rebranding; brand personality; brand strategy; Aaker; beverage industry; Trocadero; Rebranding; varumärkespersonlighet; varumärkesstrategi; Aaker; dryckesindustrin; Trocadero;

    Sammanfattning : I studier om rebranding görs det ofta en uppdelning i en visuell och en strategisk aspekt, där fokus i huvudsak ligger på den visuella aspekten. Det som saknas i forskning om rebranding är den strategiska aspekten – bland annat en förändrad varumärkesperson- lighet. LÄS MER

  4. 4. JUST A KID GROWING UP : Estetiska lärprocesser & estetisk identitet genomgraffiti.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Isak Bergström; [2020]
    Nyckelord :Graffiti; lärande; estetiska lärprocesser; identitet; estetisk identitet; visuell praktik; social praktik.;

    Sammanfattning : Ironiskt är det att Skolverket skriver om hur kunskap kommer till uttryck i olika formersamtidigt som skolelevers kunskaper måste sorteras enligt Skolverkets utsatta kunskapskrav. Idenna undersökning är det fyra graffitimålares kunskaper som kommer till uttryck genom sinvisuella- och sociala praktik. LÄS MER

  5. 5. Visuell identitet åt Café Forsnäs – ett arbetsintegrerande socialt företag

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Grafisk teknologi

    Författare :Emma Newstam; Annika Widlert; [2018]
    Nyckelord :Graphic Design; Visual identity; Work integrated social enterprise; Arbetsintegrerande socialt företag; Grafisk Design; Visuell identitet;

    Sammanfattning : Föreliggande rapport har genomförts i samarbete med uppdragsgivaren Café Forsnäs. Syftet med undersökningen var att ta reda på hur den visuella identiteten för Café Forsnäs arbetsintegrerande sociala företag (ASF) bör se ut för att förmedla deras värdeord och vision, medmänsklighet. LÄS MER