Sökning: "visuell retorik"

Visar resultat 26 - 30 av 139 uppsatser innehållade orden visuell retorik.

  1. 26. Fokus på feberkramper i vårdinformation : En studie om att informera proaktivt och trygghetsingivande till vårdnadshavare

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Isabell Ellfolk; [2021]
    Nyckelord :Feberkramper; vårdinformation; proaktivitet; trygghet; informationsdesign; retorik; text och bild i samverkan; användarvänlig design.;

    Sammanfattning : Febrile seizures are a condition in children that presents dramatically, which can generate in strong feelings both for the child as well as for guardians. Today, there is no information about febrile seizures that is provided to the childs guardians for preventive purposes in Eskilstuna. LÄS MER

  2. 27. ColorsxStudios och skatten vid regnbågens slut : Den mytiska marknadsföringen och det autentiska ansvaret

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Avdelningen för retorik

    Författare :Moa Fox; [2021]
    Nyckelord :Myt; Barthes; Roland Barthes; Visuell retorik; Woke washing; Marknadsföring; Retorik;

    Sammanfattning : I dagens läge vill konsumenter se varumärken ta ställning i politiska och sociala diskurser och därför tenderar varumärken ofta navigera för att kunna representera sig själva som brydda om olika aktuella politiska frågor. När man ser till hur varumärken försöker ligga i linje med idéer om social rättvisa är det viktigt att notera kapitalismens roll i samhället, där det som är moraliskt ofta är bestämt eller påverkat av det som har ekonomiskt värde. LÄS MER

  3. 28. Myten om gråzonen : En kvalitativ innehållsanalys av kulturell varumärkeskommunikation i samband med opinionsrörelsen Black Lives Matter

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Alexandra Gjörde; Molly Magnfält; [2021]
    Nyckelord :Cultural branding; Myths; Black Lives Matter; Postcolonialism; Visual rhetoric; Semiotics; Kulturell varumärkeskommunikation; Myter; Black Lives Matter; Postkolonialism; Visuell retorik; Semiotik;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie ämnar undersöka hur västerländska företag har konstruerat sin varumärkeskommunikation i samband med Black Lives Matter-rörelsen. Utifrån ett teoretiskt ramverk baserat på semiotik, visuell retorik och postkolonialism granskar studien retoriska strategier i reklamfilmer för att utläsa de myter företagen kommunicerar. LÄS MER

  4. 29. Framtiden blickar uppåt : En diskursanalys av höghusdebatten i media

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Tema teknik och social förändring

    Författare :Naomi Zerai Tsehaye; Elin Palmqvist; [2021]
    Nyckelord :Discourse analysis; social constructivism; media; newspaper article; tall buildings; skyscrapers; Diskursanalys; socialkonstruktivism; media; tidningsartikel; höga hus; skyskrapor;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att belysa föreställningen om höga hus i den samtidaarkitektur- och stadsplanediskursen i svensk media. Genom att konkretisera vilka idéer ochvärdering som kommer till uttryck har vi även synliggjort vilka ståndpunkter som ställerdebattörer för eller mot fenomenet. LÄS MER

  5. 30. Svaren på ytan av frågor på djupet : en multimodal analys av peritext på doktorsavhandlingars omslag

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Retorik

    Författare :Joanna Öhman; [2021]
    Nyckelord :retorik; stilistik; genre; paratext; doktorsavhandlingar; bokomslag; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : I den här kandidatuppsatsen utforskas peritexten på 19 humanvetenskapliga avhandlingar ur ett retoriskt perspektiv. Hur förmedlar bokomslaget genretillhörighet, information om verkets innehåll, om möjlig läsupplevelse och målgrupp? Analysen är hermeneutiskt grundad, och det teoretiska och metodologiska ramverket utgörs av prototypteori, stilistik, paratext enligt Gérard Genette, samt analys av visuell retorik. LÄS MER